APMC vrea să detensioneze relațiile cu operatorii portuari


Detensionarea relaţiilor dintre Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (APMC) şi operatorii portuari reprezintă o prioritate pentru Nicolae Dan Tivilichi, noul director general interimar al APMC, care şi-a prezentat ieri priorităţile mandatului provizoriu. 

Nicolae- Dan Tivilichi
El a declarat că s-a întâlnit deja cu reprezentanţii operatorilor portuari, în scopul detensionării relaţiilor dintre aceştia şi administraţie, care, în ultimii ani, au dus la proteste susținute și solicitări insistente de demiterie a fostului manager privat, Valeriu Nicolae Ionescu. Tivilichi a spus că își propune ca activitatea companiei să fie transparentă și să se desfășoare la parametri normali. „Ne dorim un dialog cu operatorii, pentru a finaliza contractele de închiriere cu aceștia, dar și cu comunitatea locală”, a precizat Tivilichi.  

Referindu-se la noul și controversatul Masterplan al Portului Constanța, aprobat de guvern, directorul general a declarat că el trebuie respectat, dar poate fi și completat de operatorii portuari. Pentru a păstra o legătură constructivă și permanenta cu aceștia, directorul general a spus că vor avea loc întâlniri lunare comune. „Vom avea ordine de zi și din partea noastră și din partea operatorilor, transmise cu o săptămână în avans, iar discuțiile vor fi consemnate în procese verbale de ședință“, a afirmat Tivilichi. 

Decizia Consiliului Concurenței va fi contestată de APMC
În ceea ce privește amenda aplicată de Consiliul Concurenţei companiei APMC, noul director general a spus că nu a primit încă un comunicat oficial scris, care să cuprindă motivul și baza legală a aplicării sancțiunii, astfel încât nu poate comenta această decizie comunicată doar verbal, în ședință publică. Însă el a precizat ca administrația portuară va apela cu siguranță la căile legale de contestare a deciziei, dar va demara și o analiză internă pentru stabilirea eventualului vinovat. 

Consiliul Concurenţei a sancţionat APMC cu o amendă în valoare de 11.922.385 lei (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim. Motivarea oficială așteptată urmează să cuprindă și soluțiile și termenele de implementare decise de Consiliu.   

Directorul general interimar a mai adăugat că în data de 15 octombrie va fi publicată noua legislație europeană privind siguranța în porturi, cu normele referitoare la organizarea activităților de pilotaj și remorcaj, ce va trebui să fie preluată și de România. „Dar până atunci noi ne putem pregăti în avans”, a adăugat acesta.  

Priorități investiționale
În ceea ce privește prioritățile investiționale ale scurtului său mandat, Nicolae Dan Tivilichi a menționat efectuarea dragajelor de întreținere a acvatoriului portuar, realizarea unei hărți cadastrale a porturilor maritime - pentru clarificarea situației terenurilor libere -, precum și modernizarea porții 1 de acces în incinta portului - proiect ce va fi derulat în colaborare cu Primăria Constanța. Cât despre programul de întreținere și reparare a infrastructurii portuare ce urmează să fie întocmit, el va fi discutat cu operatorii portuari înaninte de a fi demarat, a completat directorul general.

Tivilichi a mai declarat că se dorește aducerea întregului acvatoriu la adâncimile proiectate inițial, dar pentru efectuarea dragajelor necesare este nevoie de aproximativ 38 milioane de euro, bani care se intenționează a fi accesați din fonduri europene.

APMC nu vrea să trăiască din taxe splimentare aplicate operatorilor portuari
„Compania APMC își propune să trăiască din chirii și trafic de marfă, nu din taxe suplimentare. Avem această posibilitate pentru că portul Constanța practic nu are concurență la Marea Neagră, cu excepția Istanbulului, în ceea ce privește navele mari și medii, cu un deplasament de peste 35.000 de tone. Pe segmentul navelor mai mici sunt și alte porturi riverane care le pot primi și opera”, a subliniat  Tivilichi. 

Cu acest prilej a fost anunțat și noul director general adjunct al APMC, în persoana lui Marian Tănase, fostul consilier personal al ex-directorului general al APMC, Valentin Ionescu. 

---
Nicolae - Dan Tivilichi a fost președintele consiliului de administrație al companiei naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați și a venit în luna iunie la Constanța, pentru a-l înlocui pe fostul director general adjunct, Decebal Şerban. De la 1 septembrie, Tivilichi a preluat postul de director general, până la organizarea unei noi proceduri de selecţie a managementului privat, potrivit Legii 111/2016 pentru aprobarea OUG 109/2011, privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. În acest sens însă, se așteaptă stabilirea normelor de aplicare ale Legii 111. Întrebat dacă va candida pentru postul de manager al APMC, Tivilichi a declarat că nu a luat încă o decizie în acest sens.
---
Potrivit CV-ului postat pe site-ul APMC, în perioada ianuarie 1999 - aprilie 2007 Marian Tănase a fost director regional al RCS & RDS SA, iar din aprilie 2007 până în prezent a activat în cadrul Modarex SRL Constanța, o firmă de servicii și consultanță. Tănase este absolvent al  Institutului de Marină Mircea cel Bătrân  - Facultatea Navigație, iar în perioada 1992 - 1994 a urmat la Academia Navală - Facultatea Comandă și Stat Major, și a fost licențiat în transporturi navale nave, utilaje și operațiuni de pescuit, aplicații  de hidroameliorări și construcții hidrotehnice, hidrologie, hidrografie, oceanografie și meteo. 

Dan NEDELCU

Comentarii