Notele bune din școală fac din elevi roboți și îngrădesc creativitatea


Notele de la şcoală nu sunt cei mai buni indicatori ai potenţialului pe care îl are un elev, ci îl forţează pe acesta să rămână între graniţele unui sistem social derutant, care-i poate opri inventivitatea, creația sau sclipirea. 

Nota 10 este departe de a garanta succesul unui elev
Psihologul Alexandru Pleşea afirmă că este demonstrat ştiinţific că nota 10 nu scoate în evidenţă genialitatea unui elev ci, pur şi simplu, arată gradul ridicat de adeziune la un set de cunoştinţe standardizate, impuse de şcoală. “Elevii au nevoie să învețe cum să învețe, nu de concurență sau reguli impuse. Ei au nevoie să fie ajutați să rămână cât mai aproape de creativitatea și voioșia copilăriei. Cunoaştem cu toţii foarte multe exemple de elevi de nivel mediu sau cu note slabe la învăţătură, care au demonstrat, mai ales după terminarea şcolii, că pot fi genii în orice alt domeniu de activitate. Genialitatea lor a ieşit la iveală abia după ce aceştia au părăsit graniţele sau standardele impuse de mediul academic, deoarece au putut gândi singuri, şi-au dat voie să fie creativi. Sunt mulţi profesori care nu ţin cont de unele sclipiri de geniu pe care le pot avea unii elevi, ba chiar îi îngrădesc din prima clipă în care observă opinii care nu respectă graniţele lecţiei. Chiar mai rău, există profesori care îi pedepsesc pe elevii nonconformişti şi îi premiază pe elevii care respectă şi aderă robotic la pachetul de cunoştinţe standardizate. Din această cauză, actualul sistem de notare, care premiază conformismul şi pedepseşte nonconformismul, a devenit unul cel puţin discutabil”, afirmă Pleşea.

Calificativele produc obişnuinţe mentale și standardizare
În acelaşi timp, specialistul crede că, odată adoptat conformismul şi respinsă în totalitate ideea de creativitate, elevul va îmbrăţisa acest sistem de valori şi în perioada maturităţii. Mai mult, în timp ce maturitatea ajunge să reprezinte terminarea voioșiei și creației, sistemul actual de educație produce, încă de la vârste fragede, tocmai maturitate, concurență sau responsabilitate prea mari. Astfel copii pierd bucuria adolescenței. “Educația înseamnă să dezvolți atât învățarea, cât și dezvățarea. Notele care se dau la școală reduc personalitatea unui copil la cum se consideră că este bine, sau nu, să se manifeste în societate. Părinții și profesorii educă un copil prin modelele lor personale, iar dacă ei nu și-au definit o armonie și o stare interioară sănătoasă, nu pot oferi mai departe decât cunoaștere. Dar atât copii, cât si adulții, au nevoie în primul rând de înțelegere, și mai puțin de cunoaștere. Înțelegerea se obține prin jocuri, experiență practică, călătorii, discuții sincere și deschise cu copilul, toate învelite cu plapuma dragostei”, susține Alexandru Pleşea.â

În opinia psihologului, creativitatea și inovația unui copil se dezvoltă armonios prin exemplul personal al educatorului și mai puțin prin note. Educatorii buni au un set sănătos de valori morale și etice interioare, știind cum să privească spre viitorul copiilor pe care îi învață. “Notele sau calificativele produc obișnuințe mentale, standardizare și constrângere, prin sistemul actual. Ingredinte precum dragostea, încurajările, joaca, răbdarea și atenția, îi pot duce pe cei mici către voioșie, gânduri creative, fericire interioară și dezvoltare armonioasă”, conchide Pleşea.
---
Alexandru Pleşea este psihoterapeut, hipnoterapeut şi trainer în programare neuro-lingvistică. A studiat natura minţii umane în trei sisteme educaţionale diferite – Statele Unite ale Americii, Marea Britanie şi România - şi organizează traininguri în scopul de a-i face pe oameni să afle abilitățile pe care mintea noastră încă le are latente.

P.C.

Comentarii