A fost finaliz
A
fost nevoie de cinci ani de la demararea primei licitaţii pentru ca
digul de larg din portul Constanţa să fie prelungit cu un
kilometru. După zeci de procese, acuzaţii şi controale, s-a făcut,
în sfârşit, recepţia lucrărilor.
Compania
națională “Administrația porturilor maritime” SA Constanţa
(APM SA) a anunţat incheierea recepției lucrărilor la investiția
gigant „Prelungirea digului de larg al portului Constanţa”.
Proiectul a constat în extinderea cu 1.050 metri a acestui dig,
respectiv de la 4.850 metri la 5.900 metri, în vederea atingerii
lungimii din proiectul inițial.
Este
vorba de o lucrare hidrotehnică complexă şi dificilă. Partea
vizibilă a digului se ridică până la 7 metri deasupra apei.
Aceasta este aşezată pe o piramidă cu baza de 170 metri şi
înălţimea de 25 metri. Pentru prelungirea digului s-au folosit
aproximativ 16.000 de elemente prefabricate din beton (“acropozi”
- cea mai eficientă structură
hidrotehnică, care rezista celor mai puternice valuri)
de diferite tipuri: de 3, 9 și 12 metri cubi, care cântăresc
fiecare câte 7, 12 si 29 tone. Acropozii sunt
realizati dintr-un beton de trei ori mai rezistent decât cel normal,
iar datorită greutăţii si formei lor se autoblochează la montarea
pe poziţie. Piatra
utilizată, aproximativ
3 milioane tone, de diferite dimensiuni, a
costat în jur de 50 de milioane de euro, pentru transportul ei
în larg fiind nevoie de efectuarea a circa 3.300 de drumuri. La
aceste materiale de construcţie s-au adăugat și
11.000 de metri cubi de beton, turnat în coronament.
Scopul
urmărit prin prelungirea acestui dig a fost acela de îmbunătăţire
a condițiilor de exploatare prin diminuarea valurilor în întreg
acvatoriul portuar, sporirea siguranței navelor prin asigurarea unei
protecții a şenalelor de circulație a navelor, precum și
reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajărilor
din incinta portuară.
Proiectul
a fost finanțat prin programul operațional sectorial în
transporturi (POS-T 2007 – 2013), din fonduri structurale ale
Uniunii Europene (85%) și de la bugetul statului (15%), în
conformitate cu contractul de finanțare nr.29/29.01.2010. Valoarea
totală a proiectului s-a ridicat la 616.104.412 lei.
Contractul de execuție al lucrărilor a fost încheiat cu compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar cel de supervizare a execuției lucrărilor cu firma de consultanţă Haskoning DHV Netherlands BV. Lucrările au demarat in data de 8.03.2013, iar din 3 noiembrie 2015 investiția a intrat în perioada de garanție de 24 de luni, a anunţat conducerea companiei APM SA.
Contractul de execuție al lucrărilor a fost încheiat cu compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar cel de supervizare a execuției lucrărilor cu firma de consultanţă Haskoning DHV Netherlands BV. Lucrările au demarat in data de 8.03.2013, iar din 3 noiembrie 2015 investiția a intrat în perioada de garanție de 24 de luni, a anunţat conducerea companiei APM SA.
Demararea
lucrărilor a fost blocată trei ani de un scandal
Această
investiţie a trezit multe pasiuni în faza licitaţiei de atribuire
a lucrărilor de execuţie, inclusiv în plan internaţional, ca
urmare a valorii sale imense, ea ajungând sa fie blocată trei ani,
din cauza contestaţiilor si a valului de procese ce au urmat.
Demarată
în februarie 2010, procedura de selectare a executantului
proiectului a stârnit un scandal consumat în mai multe episoade.
Imediat după finalizarea licitaţiei, câştigată iniţial de
Möbius Bau GmbH (Germania), ceilalţi ofertanţi au făcut
contestaţii. Iniţial, compania Van Oord se classe pe locul al
doilea, însă restul ofertanţilor au atacat, iarăşi, în instanţă
deciziile reprezentanţilor statului român şi tot aşa până în
anul martie 2013, când Curtea de Apel Bucureşti a pus punct
scandalului. Adică, cu cinci luni înainte de o posibilă blocare a
finanţării europene.
Un
vis vechi
Prelungirea
cu 1.050 metri a digului de larg a fost un vis mai vechi al
administraţiei portului Constanţa. Fără acest tronson, danele 126
şi 127, precum şi molul III, nu erau suficient de protejate atunci
când vântul suflă dinspre Est. De-a lungul timpului, pe vremea
când respectivele dane adăposteau „cimitirul” de nave al
companiilor „Navrom”, „Romline” şi „Petromin”, au avut
loc numeroase incidente cu nave desprinse din parâme din cauza
valurilor mari. Costurile enorme, estimate iniţial la 121 milioane
euro, au împiedicat mult timp realizarea proiectului, punerea lui în
practică devenind posibilă abia după aderarea României la Uniunea
Europeană.
Autor:
Dan NEDELCU

Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.