Cu prilejul ceremoniei de decernare a titlului de Doctor
Honoris Causa, de catre Universitatea Ovidius din Constanţa, Andrei Pleşu a
susţinut, în faţa unei săli arhipline, conferinţa „Câteva reflecţii asupra prostiei”. Iată, în continuare, câteva fragmente din acest discurs:
„Am ales să vorbesc despre prostie şi ar fi
o pură prostie din partea mea să vreau să lămuresc un asemenea subiect. Vă spun
de la început că nu o să vorbesc despre prostie ca un deştept, respectiv ca
unul care se simte în afara sferei conceptului despre care vorbeşte. Mi-am adus
aminte de o vorbă a lui Alexandru Paleologu care spunea că oamenii inteligenţi
ating cote de prostie pe măsura inteligenţei lor. Şi vorbesc despre prostie ca
o condiţie obişnuită a umanităţii. Toţi suntem proşti din când în când: spunem
prostii, facem prostii, ne purtăm prosteşte… votăm prosteşte…”
“Cuvântul prost vine
în limba română din spaţiul slav. M-am amuzat odată să constat că alte cuvinte
importante ale limbii noastre nu le-am luat de la latini, ci de la alte zone
lingvistice. A gândi în româneşte vine din maghiară. Avem a
cugeta, dar este deja învechit, nu prea se mai foloseşte. Mi se pare paradoxal faptul că
pentru a numi Catedrala Mântuirii Neamului ne folosim de cuvinte care nu sunt româneşti:
mântuire şi neam. Asta-i lovitura, sunt cuvinte de origine maghiară. Cuvântul catedrală vine din latinescul cathedralis. Într-o zi, cineva mi-a
cântat Noi suntem români în maghiară.
E un ceardaş. Noi am luat melodia de la un ceardaş maghiar, dar care are alte
cuvinte. Dar nu înţeleg nici această declaraţie: Noi suntem români. Ne crede cineva altceva? Ne cred coreeni?
Turci?“.
(…) „Prost e cineva care ştie, n-are
dubii şi dacă eşti atent îţi şi explică. Iar dacă nu înţelegi eşti prost! Sau
dacă nu eşti de acord cu ce îţi explică… Prostul, în general, nu poate fi
contrazis, pentru că are convingeri de beton. Pe lângă faptul că prostul este
ştiutor, în general, este şi foarte serios, solemn. E genul care se arată mereu
din profil, e statuar, e inflexibil, e mineral… În plus, fiind şi ştiutor şi serios, prostul
este sfătos, are soluţii. Există un fel de suficienţă intelectuală, de fudulie
a prostului şi din această cauză prostul este un om fericit, nu se îndoieşte de
sine, e mulţumit. Întâlnesc oameni pe care îi invidiez din această cauză. Au
dreptate cu o consecvenţă tulburătoare. Pe de altă parte prostul e deductibil
la o singură schemă, e simplu: are câteva idei fixe, o vorbire de obicei
standardizată şi aici ne înscriem toţi pentru că spunem de-a lungul vieţii tot
felul de propoziţii care nu înseamnă nimic, dar pe care le repetăm pentru că nu
ştim ce altceva să mai spunem. De tipul Sănătate
să ne dea Dumnezeu că restul vine de la sine!, adică I love you… I love you too! sau Dacă
aş avea talent viaţa mea ar fi un roman, prin câte am trecut eu!.
Standardizarea limbajului este unul din semnele prostiei”.
(…) „Când un filosof se prosteşte devine
filosof. Ideologia este un fel de fast-food al gândirii. Nu mai ai o gândire
sistematică, elaborată, ci ai una-două idei uşor de transmis la populaţie şi
funcţionezi teleghidat. În general, prostul este militant, când ştie ceva de
obicei vrea să îşi răspândească ştiinţa şi gândirea asupra întregului mapamond
dacă e nevoie”.
(…) „Prostia e vinovată din punctul meu
de vedere, iar tot ce am spus eu până acum se poate corecta: adică să nu te mai
declari ştiutor tot timpul, poţi să nu mai fii sfătos tot timpul, militant şi
solemn. Astea sunt vicii pe care le poţi corija!”.
Despre politica
interna
(…) „Au murit tineri nevinovaţi, a căzut guvernul, clasa
politică este, în întregul, ei fisurată. Încercăm încă o dată, iară şi iarăşi,
să redescoperim democraţia pe bază de martiraj. Se caută oameni, se caută idei,
se caută un program de reformă politică radicală. Pe mine m-a întristat ce am văzut. S-a făcut un
guvern nou. N-are nicio garanţie că va fi guvernul ideal. De altfel, are la
dispoziţie maximum un an. Nu va putea face mare lucru, ca să ne-nţelegem. Pe de
altă parte, energia pe care am văzut-o în presă, de a da de pământ cu unul sau
cu altul din noii miniştri mi s-a părut una dintre piedicile care ne ţin pe noi
în loc. Am avut, în 25 de ani, unii miniştri inadmisibili. Ideea că ei au ajuns
miniştri, c-au stat câte doi, trei ani în post, că n-au făcut nimic, ba
dimpotrivă… Până la urmă, lumea i-a acceptat. Au apărut acum unii de care nu
ştim mare lucru. Domnule, e o punere la punct… Cristoiu se întreabă cine-i Vlad
Alexandrescu. Dar cine-i Cristoiu?”
Despre gazetari
(…) „Am spus aşa, să mă iertaţi,
dar ceva gazetari nu schimbăm? Cade primul ministru, cade guvernul, cad toate
alea, dar noi tot cu Ciuvică, Ciutacu, Striblea, Rareş Bogdan, ăştia-s eterni. Sorin Roşca Stănescu a ieşit din puşcărie direct la televizor şi ne
explică, seară de seară, ce-i cu dreptatea. Nu-i vorba doar de ziarişti. L-am
întrebat şi pe Răzvan Theodorescu: domnule, ce cauţi cu toţi golanii la
televizor, seară de seară acolo? Nu ţi-e jenă să apari cot la cot cu Codrin Ştefănescu, care-i un caraghios
şi un obraznic de mâna a treia?”
Despre Europa şi terorism
(…) „Am sincere îngrijorări. Eu consider că actuala
criză a Europei este o criză a conceptului de toleranţă. Avem şi-am avut un mod
greşit de a practica toleranţa. Există intolerabilul, domnule. Nu poţi să
tolerezi orice. Dacă unul o ţine langa că doi şi cu doi fac opt nu se cheamă că
eşti tolerant dacă-i spui “da, bine, ok”. Există şi lucruri de netolerat.
Acesta este unul.
Doi: multiculturalismul. Nu ţine, domnule. Trebuie
să ne intre-n cap că nu ţine. A, ţine la nivel de 500 de ani. Ca un
multiculturalism să se instaleze în mod firesc, trebuie să laşi un timp,
trebuie să existe o dorinţă de ambele părţi.
Mai e, şi-mi pare rău s-o spun, problema
drepturilor omului.
Aceste trei principii - multiculturalismul,
drepturile omului şi toleranţa – sunt prost practicate. Orice virtute poate fi
prost practicată.”
***
În
Laudatio, rostit în cadrul ceremoniei de
decernare a titlului de Doctor Honoris Causa, conf. univ. dr. Cristina Tamaş, decanul Facultăţii de Litere din cadrul
Universităţii Ovidius, a spus despre Andrei Pleşu: “Istoric al artei și estetician, filozof
al culturii și eseist,
Andrei Pleșu este un spirit
critic, carismatic fără ostentație, care se face
remarcat prin pasiunea moderației, prin reflecția pertinentă și subtilă, printr-o
ironie bine temperată. Jocul lumesc este vizitat de către Andrei Pleşu
fără grimase de scârbă princiară, cu jovialitatea cu care priveşte adesea
relele acestei lumi în reflexul lor bun, omenesc, surâzător. Există în această
explorare o bunăvestire, o culoare a vieţii, o dedulcire lumească, o înţelegere
care nu se hrăneşte din dispreţ.”
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.