"Soluţia crizei/
Terminus a quo"
Make, preşedintele Grupului de Presă
"Bursa", a lansat, în cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus, cartea
"Soluţia crizei/ Terminus a quo", în colaborare cu editurile "Bursa"
şi RAO.
Autorul susţine în rândurile cărtii sale că
soluţia crizei financiare nu este de natură financiară ci… spirituală, printr-o
“modificare de mentalitate si organizare care să curga din suflet”.
Cea mai şocantă interpretare din acest
volum sugerează că Iisus a fost condamnat la moarte pentru că a luptat să fie
respectate cele trei Porunci biblice, care interzic creditul cu dobândă. Crucificarea
a fost cerută de Hillel cel Bătrân, rabinul care a inventat aşa-numitul
"Prosbul", un artificiu avocăţesc de ocolire a celor trei Porunci.
Artificiu pe care l-a promovat în întreaga lume creştină, după moartea lui
Iisus, prin intermediul Apostolilor, în special prin Pavel, care i-a fost şi elev. Aşa se face că sistemul lumii în care
trăim de două mii de ani încoace este edificat în jurul creditului cu dobândă, interzis
explicit în Biblie.
Make susţine că acest sistem nu mai
funcţionează: "Judecând asupra măsurilor anti-criză promovate de Uniunea
Europeană, am ajuns la concluzia (pe care am publicat-o cu trei ani în urmă)
că, în anul de graţie 2016, tot mai mulţi vom ajunge la convingerea că lumea,
aşa cum o ştim, s-a sfârşit şi că ori îi prelungim viaţa sacrificându-ne pe noi
înşine, în conflicte şovine, religioase şi conflagraţii militare, ori vom trece
într-o lume pe care cu greu o putem imagina."
Printre altele, în
această carte, Make, un ateu convins, arată că deşi Biserica Ortodoxă este mai
democratică decat cea Catolică, ultima este mai eficientă.
De asemena, autorul
aminteşte si de regula iudaică “shmita”, care spune că la fiecare şapte ani,
datoriile morale şi materiale trebuie anulate. De altfel, această regulă este
cuprinsă şi într-un verset din Tatăl nostru, care are un cu totul alt înteles
originar decât cel ultra-cunoscut în prezent. Astfel, „şi ne iartă nouă greşelile noastre, aşa
cum iertăm şi noi greşiţilor noştri”, în limba latină sună aşa: „et dimitte Nobis debita nostra sicut
et nos dimittimus debitoribus nostris”. Adică, în traducere literară, „şi
ne iartă nouă datoriile noastre, aşa cum iertăm şi noi datornicilor noştri”.
Make subliniază că acesta este, de fapt, înţelesul originar şi exact al
versetului din rugăciunea Tatăl nostru, în mai toate limbile de circulaţie la
momentul în care rugăciunea fost rostită de Iisus Christos. Nu se ştie, însă, prin
ce accident sau manipulare a etimologiei cineva, cândva, a înlocuit termenul “datorie”
cu “greşeală”. După aceea sinonimia a fost simplu extrapolată la tradiţiile creştine,
construite în jurul ideii că toţi suntem oameni si supuşi greşelii si că, de
aceea, toţi avem nevoie de iertarea greşelii.
Ceea ce a transmis
Iisus Christos – ca datoriile să fie şterse (iertate), pentru ca fiecare dator
să poată fi de acord, la rândul său, să şteargă (ierte) datoriile propriilor
datornici – a fost ulterior pierdut, pe nesimţite, într-o ceaţă din ce în ce
mai densă, civilizaţia creditului cu dobândă reuşind astfel să ţintuiască
omenirea, pentru ca o minoritate să prospere prin controlul asupra majorităţii.
2016 va fi un an în care tot mai multă lume va înţelege că urmează altceva
De aceea, după cum a spus Make, volumul
poartă titlul "Terminus a quo", care în latineşte înseamnă
"Sfârşitul, de unde...". Soluţia crizei este ca civilizaţia
creditului să fie înlocuită de o civilizaţie a dăruirii, a bunătăţii sufleteşti.
Altfel nu vom mai avea nici o şansă de dezvoltare, de evoluţie, sau chiar de
supravieţuire, lasă de înţeles autorul volumului. El este convins că: “Anul
2016 va fi un an în care tot mai multă lume va înţelege că urmează altceva. Cred
că astăzi, să visezi lumea dorită este cea mai practică acţiune de soluţionare
a crizei actuale, iar, la final, cartea vă invită să configuraţi lumea aşa cum
v-aţi dori-o.”
“Cum
este posibilă lumea dincolo de criză?”
În cadrul lansării cărţii "Soluţia crizei/ Terminus a quo", prof. univ. Cornel Codiţă (sociolog, analist militar şi comentator politic, general de brigadă în
rezervă al Armatei Române) a dezvăluit câteva
dintre "secretele de fabricare" a acestui volum: "Nu am răsfoit
cartea, ci am citit-o, în mai multe rânduri. Am să vă fac o mărturisire, de
obicei când prezint o carte încerc să arăt din capul locului că sunt mai
deştept decât cartea şi autorul la un loc. De data aceasta trebuie să las deoparte
paradigma asta, e imposibil, tot ce pot să fac e să vă spun ceva despre ce e
această carte din punctul meu de vedere. Ca să vă spun ce este această carte a
trebuit să inventez un concept nou şi anume conceptul de instalaţie filosofică.
Conceptul de instalaţie vine din artă, instalaţia artei spre deosebire de orice
instalaţie industrială are un avantaj fabulos şi anume acela că nu e obligată
să asculte de niciuna dintre regulile materiei, nici de legea gravitaţiei, nici
de material, în schimb trebuie să asculte şi ascultă de logica creatorului ei,
adică a artistului. Exact lucrul acesta l-a făcut Make, cartea lui nu ascultă
de logica materiei, nici de substanţă, ci ascultă de logica autorului, care are
cu claritate o intenţie şi am să vă spun câte ceva şi despre această intenţie.
În ciuda a ceea ce s-ar fi aşteptat 99% dintre oamenii care ştiu că Make
produce ziarul Bursa şi este interesat de lumea economică într-un grad teribil
de ridicat profesional, aceasta nu este o carte despre economie. Este o carte
filosofică şi întemeierea pe care o am ca să spun acest lucru este foarte
simplă, toate propoziţiile filosofice sunt plasate la etajul lui “cum este
posibil?” şi întrebarea lui Make şi a cărţii este “cum este posibilă lumea
dincolo de criză?”. În sensul acesta, cartea lui Make este o instalaţie
filosofică. El spune cu oarecare modestie că modul în care a creat această
carte ţine de joc, de un joc pe care şi l-a amintit - rememorarea este unul
dintre jocurile preferate ale creaţiei - din vremea copilăriei, când a fost
obligat să facă o compunere şi a vrut să facă o carte. A tăiat cu foarfeca din
diferite materiale aflate la dispoziţie şi şi-a făcut o carte şi aşa a făcut-o
şi pe aceasta. În realitate, minte, nu a făcut-o aşa. Celălalt cuvânt cheie al
cărţii este cuvântul de labirint. M-am întâlnit cu această obsesie intelectuală
a lui Make, filosoful, nu artistul, atunci când m-am apropiat de lucrarea fetei
lui şi am înţeles din discuţiile cu Make cât de important este pentru el acest
instrument al labirintului, în încercarea de a înţelege ceea ce se întâmplă în
lume. Esenţa poveştii: este o carte labirint, este o instalaţie filosofică,
care vă spune pe undeva, într-un mod foarte puţin obligatoriu cum este posibilă
lumea de după criză. Că suntem într-o altă lume nu încape nicio îndoială, este
una dintre puţinele voci care a strigat în piaţa publică “trăim într-o altă
lume” şi a şi spus ziua din care s-a întâmplat acest lucru. Ceea ce vă invit să
faceţi este să parcurgeţi singuri labirintul. Sper ca toată lumea să aibă
revelaţia, să trăiască apocalipsa, cum spune Make, când ajunge în mijlocul
labirintului şi să iasă de acolo încărcat spiritual, astfel încât să poată face
faţă acestei lumi noi".
“Make
spune că s-a încheiat o epocă şi a început alta”
La rândul său, sociologul Alin Teodorescu a
spus că admite că are propria sa imagine şi explicaţie pentru criză, dar că
este dispus oricând să asculte şi să analizeze şi alte răspunsuri pe această
temă: "Am rămas fără cuvinte. Nu mi l-aş fi imaginat vreodată pe Make să
facă o carte. Din când în când, îi citeam editorialele, în plină criză financiară,
care apoi a devenit criză bancară, apoi economică, am avut bucuria să citesc un
editorial despre enciclica finală a Bisericii Autocefale Greceşti în ziarul Bursa.
Aceasta este o carte superbă, două zile m-am bucurat pur şi simplu de ea. Am o
cu totul altă imagine şi explicaţie a ceea ce s-a întâmplat în anii 2008-2009,
dar asta nu înseamnă că nu îi recunosc dreptul de a-şi căuta propriul răspuns
şi propriul răspuns este extraordinar de interesant. L-a căutat în religie! În
organizarea bisericilor. Are o frază în care spune, unic, că Biserica Ortodoxă
e ceva mai democrată decât Biserica Catolică, dar Biserica Catolică este mai
eficientă decât cea Ortodoxă. Dacă stai să te gândeşti la anumite lucruri din
trecut sau la cele pe care le-am trăit noi îţi dai seama că are dreptate şi nu
e bazat pe observaţie, e bazat pe analiză. Are câteva zeci de pagini despre shmita, care este regula ca la fiecare
şapte ani datoriile morale şi materiale să fie anulate, adică un bailout din
ziua de astăzi. Numai că datoriile din Shmita sunt anulate prin invocarea unei
puteri supraomeneşti, pe când bailout-ul a fost executat şi este executat în
continuare pe spinarea contribuabilului obişnuit. Soluţia pe care Make o dă
crizei financiare o veţi găsi singuri, după părerea mea este o nouă soluţie,
dar în această carte Make spune că s-a încheiat o epocă şi a început alta.
Epoca unui credit cu dobândă şi a santificării datoriei şi obligaţiei de a
plăti s-a încheiat şi a început epoca în care obligaţia de a dărui se statuează
în lume".
Dincolo de orice interpretare, mesajul
autorului este clar: există o alternativă!
Dan Nedelcu
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.