Ziua marilor reduceri - Black Friday 2015 a sosit. La fel
ca anul trecut, Vinerea Neagră va fi organizată în două etape. Prima în 20
noiembrie, iar a doua, în 27 noiembrie. Unele magazine, însă, vor oferi
reduceri pe parcursul întregii perioade cuprinse între 20 și 29 noiembrie.
Centrul European al Consumatorilor (ECC
România) recomandă să nu ne lăsăm entuziasmaţi de preţurile mici afişate şi să
verificăm informaţiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a
achiziţiona un produs.
Irina Chiriţoiu, directorul Centrului
European al Consumatorilor spune că orice comerciant care anunţă o reducere de
preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat, în acelaşi spaţiu
de vânzare, pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie
inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în spaţiul
respectiv de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării
preţului redus). Orice anunţ de reducere de preţ, exprimată în valoare absolută
sau în procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc, pentru
fiecare produs sau grupă de produse identice, prin menţionarea noului preţ lângă
preţul anterior, barat, sau prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă
sumele corespunzătoare, ori prin menţionarea procentului de reducere şi a
preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat. De asemenea, este interzis ca o reducere de preţ, pentru
un produs şi/sau serviciu, să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă
gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.
Ai
dreptul să te răzgândeşti
Dacă ai achiziţionat un produs dintr-un
magazin clasic, nu poţi cere să fie înlocuit sau să ţi se restituie contravaloarea
lui decât dacă este defect. Unii comercianţi au, totuşi, o politică de
returnare, dar trebuie să soliciţi amănunte în scris şi să păstrezi documentele
care dovedesc acest lucru.
În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice,
de la momentul primirii produsului, în care poţi renunţa la achiziţie, fără a
oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de
profesionist (de regulă, online), fie trimițând un
mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin
identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Produsul
îl poți trimite înapoi pe cont propriu,
conform instrucțiunilor de pe site, sau poți aștepta să fie preluat de către
agentul economic, în unele cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului
legat de acest aspect). În cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita
rambursarea acestei sume. Comerciantul este obligat să returneze preţul pe care l-ai
plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14
zile.
Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi
pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau
înregistrările audio, video ori programele informatice.
Termen
de livrare
Dacă ai făcut comanda online,
comerciantul trebuie să-ţi livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai
puţin, dacă ai căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare
nu este respectat, poţi stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă
nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezilierea contractului, caz
în care, agentul economic este obligat să-ţi returneze banii în cel mult şapte zile.
Dacă produsul este deteriorat sau distrus
înainte de a ajunge la tine, legea îţi dă dreptul să soliciţi un nou produs sau
să renunţi la contract.
Sfaturi
pentru consumatori
“Selectează, înainte de Black Friday,
produsele pe care vrei să le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să fie reduse. Acest lucru te va ajuta să eviţi falsele
reduceri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul
de reducere la preţul astfel majorat. Verifică dacă, în afara perioadelor de
reduceri, beneficiezi sau nu de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei să
le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea
comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăra un produs doar fiindcă
este redus!”, mai spune Irina Chiriţoiu.
Verifică
cu atenţie modul în care este afişată reducerea
Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri
de prețuri doar pentru
a te atrage să intri în magazin. În cazul în care comanzi online, verifică,
înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs, din coşul de
cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Deschide coletul în prezenţa curierului
şi, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menţionezi pe
documentele de transport motivul refuzului.
Utilizează
cardul pentru a face plata.
În unele situaţii, precum sunt acelea de
fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată
pentru a-ţi recupera suma plătită - în principiu, în cel mult 30 de zile de la
data plăţii. Procedura este simplă: dacă tranzacţia s-a decontat (adică apare
pe extrasul de cont), o poţi contesta la bancă, iar banca va încerca
recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia
(operaţiune numită „refuz de plată”).
Dan
NEDELCU

Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.