Cum să nu iei ţeapă de Black Friday



Ziua marilor reduceri - Black Friday 2015 a sosit. La fel ca anul trecut, Vinerea Neagră va fi organizată în două etape. Prima în 20 noiembrie, iar a doua, în 27 noiembrie. Unele magazine, însă, vor oferi reduceri pe parcursul întregii perioade cuprinse între 20 și 29 noiembrie.

Centrul European al Consumatorilor (ECC România) recomandă să nu ne lăsăm entuziasmaţi de preţurile mici afişate şi să verificăm informaţiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziţiona un produs.

Irina Chiriţoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor spune că orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat, în acelaşi spaţiu de vânzare, pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în spaţiul respectiv de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus). Orice anunţ de reducere de preţ, exprimată în valoare absolută sau în procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice, prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, sau prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, ori prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat. De asemenea,  este interzis ca o reducere de preţ, pentru un produs şi/sau serviciu, să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

Ai dreptul să te răzgândeşti
Dacă ai achiziţionat un produs dintr-un magazin clasic, nu poţi cere să fie înlocuit sau să ţi se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii comercianţi au, totuşi, o politică de returnare, dar trebuie să soliciţi amănunte în scris şi să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice, de la momentul primirii produsului, în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.

Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site, sau poți aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului legat de acest aspect). În cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume. Comerciantul este obligat să returneze preţul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Termen de livrare
Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ţi livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puţin, dacă ai căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, poţi stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezilierea contractului, caz în care, agentul economic este obligat să-ţi  returneze banii în cel mult şapte zile.

Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea îţi dă dreptul să soliciţi un nou produs sau să renunţi la contract.

Sfaturi pentru consumatori
“Selectează, înainte de Black Friday, produsele pe care vrei să le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să fie reduse. Acest lucru te va ajuta să eviţi falsele reduceri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat. Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi sau nu de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei să le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăra un produs doar fiindcă este redus!”, mai spune Irina Chiriţoiu.

Verifică cu atenţie modul în care este afişată reducerea
Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin. În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs, din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.

Deschide coletul în prezenţa curierului şi, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menţionezi pe documentele de transport motivul refuzului.

Utilizează cardul pentru a face plata.
În unele situaţii, precum sunt acelea de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită - în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Procedura este simplă: dacă tranzacţia s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poţi contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operaţiune numită „refuz de plată”).

Dan NEDELCU


Comentarii