Dan
Izvernariu este un personaj greu de descris doar în câteva rânduri.
Cu toate acestea, voi încerca să îi fac o descriere minimală.
Dan Izvernariu este genul acela de om cu preocupări frumoase,
interesante şi care a reuşit să facă din pasiunea sa o muncă –
aceea de artist fotograf şi grafic designer. Pentru a avea o imagine
mai clară asupra a ceea ce este, dar mai ales ce face, ar trebui să
îi vedeţi lucrările şi vă veți edifica mult mai bine decât aş
putea s-o fac eu vreodată. Aşa veţi observa că o întreagă
poveste “se leagă” şi că nimic nu este făcut la întâmplare
şi fără conexiune. Este un veşnic căutător, de aceea s-a şi
decis să emigreze în Portugalia, apoi în Nouă Zeelandă şi
Spania, actualmente. În Europa a reuşit să găsească acel creuzet
spiritual, de care avea nevoie.
Am
spus şi susţin în continuare că nimic de calitate nu se poate
face fără pasiune, dar şi fără o muncă în spate de documentare
şi de autoperfecţionare. Iar Dan Izvernariu confirmă acest lucru
din plin prin rezultatele muncii sale. Nu îi place să vorbească
prea mult despre el, însă despre pasiunea sa ar vorbi neîntrerupt.
Astfel a rezultat interviul de mai jos.
Când
ai început activitatea de fotograf ?
Am
început activitatea fotografică în anii 1984-1985 “”în
Timişoara , ca elev la acea vreme şi pasionat de fotografie , în
cadrul Cineclubului C.F.R. .
Aici
am întâlnit oameni aparte sau oameni cu gândire liberă şi risc
asumat pentru acele vremuri de dictatură, un fel de oază
intelectuală ce a funcţionat ca un underground de manifestare a
gândirii libere, prohibită în “socialismul , multilateral...”
.
Nu
ştiu dacă am visat să devin artist, pictor sau arhitect, îmi
doream mult să pot construi imagini cu text , postere, aşa cum
vedeam mereu la televiziunile țărilor vecine Yugoslavia (la acea
vreme) şi Ungaria. Eram (şi încă sunt) fascinat de poster , de
reclamă de înaltă calitate, de tot ce conţinea imagine şi
grafică (text) în combinaţie.
În
acest cineclub am învăţat să fotografiez, se vorbea în şoaptă
despre marii fotografi ai lumii şi despre curentele occidentale
considerate "imperialist decadente" sau mai rău "fasciste"
, vezi Leni Rifenstahl, părintele fotografiei moderne.
În
acest loc am deprins arta developării, puţină chimie, puţină
fizică, puţină inspiraţie pentru o imagine pe hârtie raster,
lucioasă sau filigran de pe un film alb-negru Azomureş 21DIN,
100AŞA, în atelier propriu, iar nopţi în şir în vacanţe am
experimentat la lumina filtrului roşu.
Practic
nu mă consider nici fotograf şi nici artist, sunt un pur tehnician,
deşi fac ambele meserii în studiou şi sesiuni proprii.
A
deveni designer sau "desinginer"- cum numeau tovarăşii la
acea vreme şi imediat după Revoluţia din 1989 era cam greu de
crezut pentru o ţară rămasă mult în urmă faţă de...revista
"Bunte" sau "Bravo" cu slabe speranţe de urcat
pe vertical în carieră .
Care
au fost paşii pe care i-ai parcurs până să ajungi la stadiul
actual ?
După
mai bine de 15 ani am emigrat definitiv din România fără a mă mai
întoarce o zi, iar după tot atâta timp în Lisabona - Portugalia
în jurul anului 2010 am definitivat ceea ce azi se numeşte "
Dan Izvernariu Workshop Art Photography and Post Production".La
bază, cursurile de ”visual art” le-am făcut printr-un noroc, în
Auckland , târziu în cadrul Weltec Inst. New Zealand , axat aici pe
procesare digitală.
În
anul 2010 lucram la o fabrică de construcţii de avioane civile şi
militare în Portugalia . Unul din colegii de secţie, pasionat de
software mi-a făcut cadou, un CD - Adobe Photoshop original (PsCs 4)
spunându-mi , nu am să uit niciodată "instalează şi vezi şi
tu ce se poate face, eu nu prea am la ce să folosesc..." .
Aveam
să instalez acest program cam o lună mai târziu, doar din
curiozitate. În scurt timp curiozitatea s-a transformat în studiu,
apoi în hobby, iar mai apoi în decurs de un an hobby-ul a devenit
profesie şi obsesie.
Chiar
dacă nu am comandă, tot lucrez minim 2-3 ore/ zi.
Probez
şi încerc fie să imit învăţând , fie să inventez noi
posibilităţi de prelucrare şi prezentare imagine în Photoshop de
la imagine compusă creativ la ilustraţie, after effects, grafică
şi chiar animaţie uneori.
Ai
un stil propriu care te defineşte ?
Persoane,
nu puţine, din reţelele de socializare unde prezint teste, lucrări,
propuneri, idei, îmi spun..."te oglindeşti în ceea ce faci,
faci lucruri aparte faţă de alţii..." însă mai concret nu
realizez mai precis cum se defineşte acest gen. Important este că
mă preocup prea puţin de eticheta cu care sunt catalogat pe cât mă
interesează noul şi experimentul. Procesarea imaginii pentru mine,
repet, este obsesivă, iar când creez mă simt eu fără să ţin
cont decât de câteva reguli (principii clare) în construcţie,
restul detaliilor le compun aşa cum simt, un fel de jazz dacă
interpretez sau "tupeu" dacă mă ambiţionez. Poate că în
acest sens constă unicitatea mea.
Cu
cine ai colaborat sau colaborezi în prezent ?
Mult
timp, actualmente chiar lucrez ca "vioara a doua" in umbra
unor fotografi din Portugalia şi alte diverse ţări pentru care fac
post producţie la pagini web, website privat sau public, pentru
reviste digitale, cape de CD, ...pentru reclamă sau campanii
publicitare sales Triumph, La Perla ș.a.m.d. .
Ce
te inspiră în alegerea temelor ?
Partea
artistică este un reflex al pasiunii mele pentru paradoxala
combinaţie iraţional/raţional, acea linie între mistic, ezoteric,
filosofic şi pură psihologie jungiană pentru că , în fapt, sunt
un adept al gândirii romantice a lui Rudolf Steiner, dar şi un
pasionat “elev” al lui Carl Gustav Jung.
În
afara fotografiei cu mesaj cheie mistic criptat în simbol imagine,
ador potretul feminin; ador să perfectionez şi să compun imagini
sugerând fie goticul, fie romantismul aniilor 50, 60 şi chiar
fotografia de budoar. Practic ador luxul, rafinamentul, expresia
graţioasă şi sexy, bijuteria ca accesoriu fără a ajunge în
opulenţă, ci doar ca accent bine punctat şi suficient pentru a
atrage privirea. Un fel de manifest pentru o societate ce trebuie să
aibă jaloane existenţiale, aflată în progres. În acest sens, mă
pot numi un pasionat al revistelor ”high class”.
Cum
te-ai descrie ?
Sunt
un "ciudat" pentru că greu am fost lămurit să îmi fac
un website portofoliu , azi încă în construcţie de circa un an ,
iată ce spun despre mine. Unul din motive este pentru că eu nu
trăiesc din propria mea reclamă, ci din circut închis în general
compus din categoria socială înaltă a Peninsulei Iberice, sistem
în care se merge doar pe recomandare, atât eu ca recomandat, cât
şi clienţii mei ca recomandat(-i) de terţi. Un mod interesant,
sigur, insă, uneori, nesatisfăcător.
Cheia
succesului în acest ”brand" este performanţă/calitate,
promptitudinea profesională, dar mai ales cercurile frecventate şi
discreţia. Nu am colaborat niciodată cu genuri de reviste Playboy,
Hustler etc. pentru simplul motiv că acestea prezintă un cu totul
alt gen de imagine ca tema.
Cum
se desfăşoară o sesiune foto ?
Sesiunile
foto sunt aparte pentru că sunt genul care doreşte să îşi
cunoască clientii, chiar înainte de-a stabili tema sau ceea ce am
de făcut. Observarea şi socializarea înainte şi în timpul
sesiunilor mele fotografice este un truc şi un secret al reuşitei.
Trucul este că a cunoaşte înseamnă a şti ce să adaptezi şi cum
va arata finalitatea, iar secretul - a socializa înainte şi în
timpul sesiunii este un mod prin care atât tu ca artist, cât şi
modelul intraţi în armonie astfel încât nu mai există distanţe,
crispări, oboseală ...ajungem să ne cunoaştem cât de cât şi
plecând de la acest avantaj totul decurge firesc, chiar şi cu
persoanele ce sunt cu obsesivă angoasă în faţa camerei .
Atât
timp cât umanul din noi simpatizează sincer şi nu formal, totul
devine armonios şi plăcut cu efecte la superlativ în final.
Actualmente,
de câţiva ani buni am trecut de la imaginea pe film la cea digitală
DSLR, de la Adobe Photoshop 4 la CSS precum de la vechiul meu aparat
de fotografiat "Zorki 4" cu lentilă Zeiss la Sony DSLR sau
NIKON, intenţionând ca în scurt timp să trec la super-calitatea
de 4k azi doar cu titlu experimental în unele fotografii pe care le
procesez.
Cum
vezi această meserie în prezent şi în viitorul apropiat ?
Viaţa
este o perpetuă călătorie de la întunecatele timpuri la lumina
viitorului, o continuă experienţă prin observare, testare, gândire
şi inspiraţie în care noi artiştii şi tehnicienii suntem pure
mecanisme generatoare.
Consider
că, în prezent, sunt puţini desăvârşiţi pentru simplul fapt că
tehnologia avansează în aşa ritm, încât este greu de crezut că
azi cineva mai poate impune ceva ca stil. Dar, desigur se poate
impune cu o imagine îmbunătăţită şi creativă ca detaliu, ce
va inspira pe alţii.
Autor: Gabriela
GEVELEGEAN
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.