![]() |
Adrian
Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. |
Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) a declarat că îşi doreşte, pentru anul viitor, ca Ministerul Transporturilor să transpună cât mai repede în legislaţia internă Convenţia internaţională MLC-2006, „pentru că altfel, o dată cu trecerea timpului, creşte şi riscul scoaterii de pe piaţă a navigatorilor români şi al intrării României în procedură de infrigement.”
La ora actuală, România are înregistrate 33.000 de brevete şi certificate de capacitate la Autoritatea Navală Română (ANR), un număr de 21.000 de ofiţeri şi nebrevetaţi şi 12.000 navigatori în cadrul personalului auxiliar. După estimările sindicatului navigatorilor, un număr de 14.600 persoane sunt navigatori activi, având cel puţin un contract de îmbarcare la maxim doi ani, dintre care 10.400 sunt ofiţeri - 1.400 ocupând poziţii de comandant sau de şef mecanic -, iar 4.200 personal nebrevetat. În SLN sunt înscrise un număr de 5.530 de persoane din cadrul personalului navigant român.
Adrian Mihălcioiu spune că, la această oră, România se bazează practic pe cei 14.600 de navigatori activi din sistemul de siguranta a navei, la care se adaugă 6.700 navigatori reprezentând personal auxiliar. În acelaşi timp, în flota mondială există un deficit de circa 9.000 de ofiţeri.
Cazuri speciale rezolvate de SLN în anul 2015
Într-un bilanţ de activitate al SLN prezentat presei, Mihălcioiu a arătat că, în 2015, pe lângă activitatea specifică desfăşurată, sindicatul navigatorilor şi-a mai adus contribuţia la ratificarea Convenţiei Internaţionale Maritime MLC-2006 de către România, a negociat contracte colective de muncă soldate cu creşteri salariale de 2 - 3%, a participat la şapte reuniuni ale Comisiei Uniunii Europene de Dialog Social, din cadrul sectorului de transport maritim european, fiind co-participant al proiectelor europene din sector şi a susţinut, desfăşurând o campanie activă, proiectul Black Sea Campaign (campania impotriva navelor sub standard din Marea Neagră).
În acest an shipping-ul românesc şi SLN s-au confruntat cu un număr semnificativ de cazuri speciale în rândul marinarilor români, respectiv: 10 cazuri de decese sau dispariţii de la bordul navelor; 22 de accidente de muncă, dintre care 3 severe; 20 de navigatori abandonaţi (cazul navei „Asirat”); executarea unei poliţe de asigurare pentru repatrierea şi plata personalului navigant aflat în situaţia abandonului.
De asemenea, 220 de navigatori au solicitat individual ajutorul SLN sau al ITF România, cazurile fiind preluate şi rezolvate cu succes de către cele două organizaţii; patru cazuri sunt instrumentate de SLN în instanţele de judecată din SUA şi Grecia.
În cadrul bilanţului au mai fost menţionate 150 de cazuri semnalate sindicatului, dar care nu au putut fi preluate spre rezolvare întrucât cei implicaţi nu sunt membrii săi, iar situaţiile respective nu se încadrează în politica SLN şi Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF).
Adrian Mihălciou, care este şi şeful Inspectoratului ITF România, referindu-se la nivelul de activitate din acest an şi la criza în care se găseşte shippingul international, a menţionat că, în 2015, au fost recuperaţi peste 950.000 de dolari, prin intervenţia ITF România, din care 500.000 reprezintă drepturi ale navigatorilor străini şi aproximativ 450.000 ale celor români.
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.