Ce este
dependența de cumpărături?
Dependenţa
de cumpărături este similară cu adicţia de droguri, alcool, jocuri de noroc sau
mâncatul compulsiv şi apare pe fondul unor carenţe afective din copilărie sau
pe fondul evenimentor traumatizante petrecute la maturitate.
Psihologul
Iuliana Fulaș detaliază: “Oamenii încearcă să
compenseze lipsa afectivităţii, lipsa atenţiei sau lipsa aprecierii, umplând
golul interior cu obiecte, chiar dacă le sunt sau nu folositoare. În spatele
acestei dependenţe se află depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate,
tulburările de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom
cumpărăturile excesive). Când sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa
foarte uşor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea
de a rezista tentaţiei ofertelor şi au nevoie de ajutor specializat”.
Ca orice
adicție, și cea de cumpărături aduce cu sine efecte nedorite în viața celui dependent. Shopaholicul, cum mai este denumit, începe să
se confrunte cu situații ca datorii financiare, faliment,
deturnare de fonduri, mitomanie (în încercarea de a-și ascunde slăbiciunea), divorț,
ajungând chiar la depresie.
Ce face
diferența între shopping-ul normal
și cel compulsiv
Dacă a
face cumpărături este un act ocazional, mânat de nevoia obiectivă de a achiziționa bunuri, atunci acesta intră în sfera normalului. Patologia
începe în momentul în care nu rezistăm impulsului de a cumpăra ceva nou,
zilnic, când, într-un mod irațional, nu
ne putem abține să cheltuim sume mari și foarte mari de bani, pentru un bun de care ne putem lipsi,
deoarece avem un altul similar sau chiar nu avem nevoie de el, susțin specialiștii.
Este
adevărat că și comercianții cultivă și speculează această slăbiciune
prin tot felul de strategii de marketing și
publicitate. Aceștia practic ”excită” simțurile cumpărătorilor, bazăndu-se pe conceptul conform căruia 5%
sunt ințiatori, iar restul de 95%
imitatori, cei care sunt influenţaţi de acţiunile celorlalţi.
Psihologul
Iuliana Fulaș atenționează asupra faptului că dependenţa de cumpărături în timpul
reducerilor este puternic influenţată de procesul de imitare. Aceste
strategii de marketing au în spate mecanisme psihologice, iar dorinţa românului
de a imita este foarte mult exploatată de vânzători. Mai mult, comercianţii mai
folosesc şi alte arme de influenţă, precum reciprocitatea sau raritatea.
Reciprocitatea face referire la obligaţia de a întoarce favoarea. Spre exemplu,
când un vânzător îţi oferă un produs la un preţ foarte mic sau chiar gratuit,
oamenii simt instinctiv nevoia de a se revanşa pentru „favoarea” primită. Acest
lucru îi împinge pe mulţi români să cumpere mai mult decât de obicei de la
acelaşi comerciant. Societatea ne-a educat în această direcţie, şi anume să
întoarcem favorurile şi să nu oferim necondiţionat”
Cum poate
fi tratată dependența de
cumpărături?
Unele
persoane afectate reușesc să înțeleagă că obsesia lor nu este reală și că este doar produsul minții
proprii. De asemenea, să realizeze că adevărata cauză se află într-o nevoie
afectivă din viața personală și că acele aspecte trebuie dizolvate mai întâi. Cu toate acestea,
poate apărea o altă dependență, de alt
gen.
În cazuri
mai grave de dependență este nevoie de terapie, cu
ajutorul unui psihoterapeut. Sunt cazuri în care dependentul refuză tratamentul,
deoarece nu recunoaște că are o problemă sau din
motivul rușinii/fricii de a discuta cu un
specialist.
Gabriela
GEVELEGEAN
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.