Corina Martin si Alexandru Filipschi
Numărul de turiști moldoveni care s-au aflat în vacantă în România, pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă şi a Crăciunului pe rit vechi, a scăzut cu 25 - 30%, anunţă Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România (FAPT) și Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM). “Estimăm prezența a circa 11 - 12.000 de turiști moldoveni în stațiunile montane din România, în intervalul 1 decembrie – 10 ianuarie 2015”, se arată într-un comunicat comun al celor două organizaţii.
Pe primele trei poziții în topul preferințelor turiștilor moldoveni s-au situat stațiunile Poiana Brașov, Predeal şi Sinaia, după care au urmat destinațiile Bansko (Bulgaria), Viena (Austria) şi Cortina D’Ampezzo (Italia). De asemenea, a revenit cererea pentru destinaţia Bucovel (Ucraina), datorită prețurilor mici și ofertelor promovate în Republica Moldova, menţionează comunicatul citat.
Potrivit reprezentanţilor FAPT şi FPTM, cauzele acestei scăderi consistente a numărului de turişti din ţara vecină sunt legate de accentuarea crizei politice și economice din Republica Moldova, de liberalizarea circulației turistice pentru cetătenii moldoveni (care acum pot călători în U.E. fară viză, putând alege și alte destinații europene) dar, mai ales, de absența promovării României ca destinație turistică în Moldova.
Președinte FAPT, Corina Martin, a declarat: “Indiferent de efectele crizei cu care se confruntă bugetele de vacanţă ale moldovenilor, România a scăzut totuşi ingrijorător în preferințele lor. Consider că actuala situaţie este o consecintă directă a absenţei promovării destinațiilor românești pe piața din Moldova, de către Autoritatea Națională de Turism (ANT). Chiar dacă, în ultimii şase ani, ANAT și mai ales FAPT au dus o campanie susţinută de promovare a destinațiilor din România, împreună cu FPTM, asociațiile specializate Litoral – Delta Dunării, Bucovina, Râșnov, Brașov și Prahova derulând acțiuni specifice către această piată, pe care noi o considerămstrategică pentru România.”
Corina Martin spune că, în urma respectivelor acțiuni de promovare, numărul turiștilor moldoveni, care au ales litoralul românesc în vara anului trecut, a crescut consistent. “Din păcate însă, Autoritatea Națională de Turism nu a reușit să deruleze nici o campanie de promovare pe Moldova, de mulți ani. Doar printr-o simplă participare de 3-4 zile la expoziția de turism din această ţară nu ai cum să obții rezultate, în afară de acela de a bifa o simplă prezență la un târg. Considerăm că este inacceptabilă lipsa unei strategii de promovare a României ca destinație de vacanță pe piața vecină, în comparație cu eforturile pe care continuă să le facă Bulgaria, Turcia și alte ţări concurente”, a adăugat preşedintele FAPT.
La rândul său, Alexandru Filipschi, președintele FPTM, declară că în ultimii trei ani a solicitat mereu autorităţilor publice, care coordonează turismul din România, să se implice în promovareadestinațiilor românești pe teritoriul Republicii Moldova, așa cum o fac de ani buni alte state. “Absența promovării în contextul politic actual a dus la scăderea drastică a numărului de turiști moldoveni (circa 30%) în zona montană din România. Problemele din ultimii ani legate de trecerea frontierei își spun cuvântul, pentru că staționarea de câte șase ore în vamă a unui autocar cucetăţeni moldoveni (când în perioada 2 – 6 ianuarie a fiecărui an trec minim 15 de autocare zilnic) face ca dorința lor de a ajunge în vacanţă în România să scadă sau, mai rău, chiar să dispară”, a precizat Alexandru Filipschi.
Acesta a adăugat că organizaţia pe care o conduce va continua şi in viitor să solicite autorităților române simplificarea procedurilor de control la frontieră, pentru turiștii moldoveni, precum şi demararea unei campanii de promovare în Moldova. “Dar, din câte am înțeles, nu există buget în acest sens”, amai spus președintele FPTM.
Dan NEDELCU

Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.