Sursa foto auto.ro
Majoritatea
bărbaților cu vârste între 18 și 40 de ani se ghidează în trafic după zicala
„dacă nu riști, nu câștigi”, le place să vadă cât de aproape pot
rula față de mașina de dinaintea lor și le place să îi șicaneze pe ceilalți participanți la trafic, se arată în Studiul privind atitudinile disfuncționale în trafic: comportamentul
agresiv, realizat de prof. univ. dr. Mihaela Rus și psiholog principal Ionel Simionca, de la Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
Studiul
realizat de cei doi specialiști scoate
în evidență nevoia de risc, de adrenalină și de senzațional a bărbaților atunci când se află la volan, iar indicatorii arată că aceștia adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile,
neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce. În
același timp, 88% dintre bărbații de 18-25 de ani și 70%
dintre bărbații de 25-40 ani sunt de părere că
riscul de accident este minim dacă au o mașină bună și peste 65% dintre bărbații de
18-40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat și că depășesc fără să stea pe gânduri
coloane de mașini.
Femeile
sunt mai precaute la volan
De
cealaltă parte, autorii studiului cred că femeile adoptă un stil mai puțin agresiv și, astfel, sunt mai puțin expuse riscului în trafic, iar tinerii au o tendință către risc mai mare decât persoanele mature, explicațiile specialiștilor
fiind strâns legate de indicele de maturitate rutier și de teribilismul specific vârstei.
“Credem că
nu doar experiența rutieră contează în dezvoltarea
comportamentelor în trafic, ci și nivelul
de educație rutieră, informațiile la care șoferii au
fost expuși și modul în care aceștia
prelucrează informațiile. Am observat că femeile sunt
mai precaute la volan și se ghidează mai puțin după instinctele primare. De cealaltă parte, bărbații cu vârste între 18 și 40 de
ani manifestă un comportament mult mai agresiv la volan, sunt pregătiți să-și asume riscuri majore atunci
când se află la volan, peste două treimi din bărbații chestionați afirmând că adoptă șicanele în trafic și au o
nevoie mai mare de risc și de adrenalină. În genere,
cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal, cel uman, iar
comportamentele agresive și teribilismul reprezintă cele
mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să
intensificăm educația rutieră, mai ales în rândul șoferilor tineri, cu vârste între 18 și 25 de ani, prin campanii naționale de
informare și prin cursuri de conducere
defensivă”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de
Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
Comportamentul
nostru rutier este un comportament învățat
“Comportamentul
nostru rutier - ca pieton sau conducator auto - este un comportament învățat, deci implicit este supus unei “contaminări”
comportamentale/sociale. Ca atare, probabilitatea ca într-un anumit context să
manifestăm o anumită devianță,
încurajați de un context favorabi de tipul
“și altii fac așa”, este semnificativ mai mare celor lipsiți de experiență și, implicit, de o anumită anticipare a riscurilor. În fapt, ne
asumăm riscuri în trafic, fie pentru că nu anticipăm consecințele unor alegeri, fie pentru că ne asumăm anumite consecințe”, declară psiholog principal Ionel Simionca.
Campanii
de responsabilizare a participanţilor la trafic
Asociaţia
de Psihologie şi Siguranţă Rutieră “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani,
campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus și psihologul principal Ionel Simionca – vicepreşedintele
Asociaţiei, în vederea reducerii
acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental
din ce în ce mai mulţi şoferi. Printre
acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol
real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”,
campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei
Europene (Carta Europeană a Siguranței
Rutiere - http://www.erscharter.eu/en/content/national-campaign-sleepiness-driving-real-danger-social-responsibility-campaign).
Totodată, asociaţia organizează cursuri de formare,
adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în
psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile
responsabile în trafic.
media.log
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.