Ne ştergem singuri de pe harta turistică externă

Florentin Mocanu
Interviu cu directorul general al Edelweiss Travel, Florentin Mocanu

Florentin Mocanu, fondatorul turoperatorului Edelweiss Travel şi membru în consiliul director al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, consideră că România nu reuşeşte să atragă mai mulţi turişti străini din cauza stării jalnice a infrastructurii, care măreşte exagerat timpul de deplasare între două obiective, lipsei unei promovări eficiente, calităţii serviciilor şi onestităţii preţurilor. De asemenea, acesta spune că ar trebui dezvoltate ofertele de grup pentru turiştii străini şi înfiinţată o şcoală, serioasă şi puternică, de ghizi. Pe de altă parte, directorul general al Edelweiss Travel, este de părere că ultimele poziţionări în topurile destinaţiilor turistice internaţionale ajută dar, în acelaşi timp, obligă foarte mult la servicii de calitate, preţuri oneste şi la eliminarea rateurilor de organizare.

- Anul 2015 a fost unul de succes în turismul românesc. Au existat creşteri substanţiale şi în cadrul agenţiei dumneavoastră, în ceea ce priveşte vânzările?
- Anul 2015 pot spune că a fost un an bun în general. Am avut creşteri de vânzări mai ales în primele 10 luni. 
- În ce proporţie clienţii dumneavoastră aleg destinaţiile externe şi câţi sunt cei care călătoresc în ţară?
- Oferta noastră se adresează în mod special turiştilor care doresc să îşi petreacă vacanţa în străinătate, dar avem oferte şi în ţară. Procentual, circa 80% dintre turiştii noştri şi-au petrecut vacanţa în destinaţii externe, şi 20% în ţară, în special pe litoral.
- Care au fost cele mai căutate destinaţii în 2015 la agenţia dvs.?
- Cele mai căutate au fost Grecia, Austria, Bulgaria, Turcia, Croaţia, Italia, Elveţia şi Germania.
- Situaţia externă (criza refugiaţilor, atacurile teroriste) a afectat în vreun fel turismul? S-a schimbat trendul din această cauză? Există destinaţii care au ieşit de pe lista de călătorie a clienţilor?
- Din păcate, atacurile teroriste au influenţat negativ turismul. E ceva firesc. În mod special atentatele de la Paris au determinat multe renunţări la călătorie, spre mai multe destinaţii nu doar la Paris. Noi am avut anulări pe Germania, Austria şi Spania. Atât atacurile teroriste cât şi valul fără precedent al migranţilor, şi faptele lor, au efecte nedorite asupra intenţiilor de călătorie ale tuturor cetăţenilor europeni. În România, pe destinaţii ca Tunisia şi Egipt, nici nu se mai organizează zboruri charter.
- Ce aşteptări financiare aveţi pentru anul 2016?
- Bineînţeles că sperăm, şi ne dorim, ca acest an să fie mai bun decât 2015. În momentul de faţă preconizez o creştere a vânzărilor noastre de 5-7%.
- Ce noutăţi aţi pregătit pentru anul în curs?
- În primul rând suntem foarte aproape de lansarea secţiunii de rezervări on line pe pagina noastră web. Din punct de vedere al destinaţiilor, pregătim pachete pentru insulele greceşti spre care încă nu se organizează zboruri charter din România. De asemenea, pregătim noi pachete pentru parcurile tematice europene şi ne gândim să lansăm două circuite europene de grup, dar mai lejere, pentru vizite şi în acelaşi timp pentru relaxare.
- Credeţi că voucherele de vacanţă vor aduce beneficii în ceea ce priveşte creşterea numărului de turişti? Sau vor fi un obstacol, ţinând cont că ele vor putea fi utilizate doar în ţară?
- Voucherele de vacanţă vor duce la creşterea numărului de turişti care îşi vor petrece vacanţele în România, mai ales prin schimbarea destinaţiei de vacanţă. Creşterea numărului celor care vor călători numai pentru că au primit astfel de vouchere nu cred că va fi spectaculoasă. Românilor le place să călătorească şi au călătorit şi până la acum.
- Cum vedeţi evoluţia turismului în România?
- El va evolua atât din punct de vedere al diversităţii ofertelor, cât şi din acela al calităţii serviciilor.
- De ce credeţi că nu reuşeşte România să atragă mai mulţi turişti străini?
- Motivele sunt multe. Aş începe cu starea jalnică a infrastructurii, care măreşte exagerat timpul de deplasare între două obiective. Lipsa unei promovări eficiente poate fi un alt motiv. Calitatea serviciilor şi onestitatea preţurilor are multe hibe şi aici trebuie luate măsuri urgente. Ponderea grupurilor organizate şi ghidate este destul de mică în numărul turiştilor străini şi, după opinia mea, trebuie făcut ceva să dezvoltăm ofertele de grup şi să facem o şcoală de ghizi, serioasă şi puternică. Un ghid bun face mult în reuşita unei excursii şi în construirea imaginii frumoase a unei destinaţii.
- Nominalizările Transilvaniei în topul realizat de Lonely Planet şi în cel al CNN, iar a Bucureştiului în revista Vogue pot atrage mai mulţi turişti în aceste zone?
- Aceste nominalizări ne onorează, ne ajută, dar trebuie să înţelegem şi că ne obligă foarte mult. Ne obligă să oferim servicii de calitate, la preţuri oneste, la a nu avea rateuri de organizare, la a demonstra că ţară noastră nu numai că este frumoasă, dar are şi un popor responsabil. Şi autorităţile, la rândul lor, ar trebui să fie mai responsabile şi să apeleze la serviciile unor specialişti adevăraţi, fie persoane fizice, fie juridice. Dacă dăm greş anul acesta, ne cam ştergem singuri de pe harta pe care tocmai am fost coloraţi frumos şi e greu de apreciat dacă şi când vom mai reveni pe ea.
- Raportându-va la nominalizările menţionate, ce recomandări de obiective turistice, consacrate sau inedite, puteţi face vizitatorilor străini?
- Pentru vizitarea României aş recomanda o vacanţă de minim 4 săptămâni şi putere de umblet… În Transilvania sunt multe locuri care merită atenţia: Sibiul - care este superb, Braşovul - care încearcă să-şi facă notorietate şi pierde ocazii importante, Alba Iulia, Clujul, Salina Turda, cetăţile fortificate, satele săseşti, cetatea Sighişoara, Băile Felix, şi lista e lungă. De asemenea, castelele Peleş şi Bran, precum şi Transfăgărăşanul, trebuie luate în calcul. În Bucureşti, Palatul Parlamentului, indiferent cât de fad este, trebuie vizitat, urmat de Ateneul Român, centrul vechi, Calea Victoriei - la Muzeul Muzicii, palatele Bucureştene etc. Un “tur la pas” ar fi binevenit aici, dar eu nu ştiu să se organizeze aşa ceva în capitală. În România, în general, sunt destul de greu accesibile obiectivele consacrate, cele pe care toate ghidurile turistice le includ. Ele fac inbounding-ul. Cu obiectivele “inedite”, ieşite din tipare, este şi mai complicat, fiind destinate celor mai temerari şi insistenţi. Ele se introduc aşa, ca bonusuri, pentru că nu au dezvoltate „orizontalele“ din jurul lor (restaurante, parcări, drumuri etc) sau nu se bazează pe elemente de încredere.
- Care este strategia pe care o urmaţi în prezent?
- Dorim să ne menţinem standardele de calitate a serviciilor oferite şi promovate până acum, iar în plus, vrem să ne implicăm şi în incoming. De altfel am demarat discuţii cu parteneri mai vechi din Austria şi sperăm să reuşim să aducem turişti europeni în România.
- Va mulţumesc!

A consemnat, Dan NEDELCU


Comentarii