Florentin Mocanu |
Interviu cu directorul general
al Edelweiss Travel, Florentin Mocanu
Florentin Mocanu, fondatorul
turoperatorului Edelweiss Travel şi membru în consiliul director al Asociaţiei
Naţionale a Agenţiilor de Turism, consideră că România nu reuşeşte să atragă
mai mulţi turişti străini din cauza stării jalnice a infrastructurii, care
măreşte exagerat timpul de deplasare între două obiective, lipsei unei
promovări eficiente, calităţii serviciilor şi onestităţii preţurilor. De
asemenea, acesta spune că ar trebui dezvoltate ofertele de grup pentru turiştii
străini şi înfiinţată o şcoală, serioasă şi puternică, de ghizi. Pe de altă
parte, directorul general al Edelweiss Travel, este de părere că ultimele
poziţionări în topurile destinaţiilor turistice internaţionale ajută dar, în
acelaşi timp, obligă foarte mult la servicii de calitate, preţuri oneste şi la
eliminarea rateurilor de organizare.
- Anul 2015 a fost unul de succes în turismul românesc. Au existat
creşteri substanţiale şi în cadrul agenţiei dumneavoastră, în ceea ce priveşte
vânzările?
- Anul 2015 pot spune că a fost un an bun în general. Am avut creşteri
de vânzări mai ales în primele 10 luni.
- În ce proporţie clienţii dumneavoastră aleg destinaţiile externe şi
câţi sunt cei care călătoresc în ţară?
- Oferta noastră se adresează în mod special turiştilor care doresc să
îşi petreacă vacanţa în străinătate, dar avem oferte şi în ţară. Procentual,
circa 80% dintre turiştii noştri şi-au petrecut vacanţa în destinaţii externe,
şi 20% în ţară, în special pe litoral.
- Care au fost cele mai căutate destinaţii în 2015 la agenţia dvs.?
- Cele mai căutate au fost Grecia, Austria, Bulgaria, Turcia, Croaţia,
Italia, Elveţia şi Germania.
- Situaţia externă (criza refugiaţilor, atacurile teroriste) a afectat
în vreun fel turismul? S-a schimbat trendul din această cauză? Există
destinaţii care au ieşit de pe lista de călătorie a clienţilor?
- Din păcate, atacurile teroriste au influenţat negativ turismul. E ceva
firesc. În mod special atentatele de la Paris au determinat multe renunţări la
călătorie, spre mai multe destinaţii nu doar la Paris. Noi am avut anulări pe
Germania, Austria şi Spania. Atât atacurile teroriste cât şi valul fără precedent
al migranţilor, şi faptele lor, au efecte nedorite asupra intenţiilor de
călătorie ale tuturor cetăţenilor europeni. În România, pe destinaţii ca
Tunisia şi Egipt, nici nu se mai organizează zboruri charter.
- Ce aşteptări financiare aveţi pentru anul 2016?
- Bineînţeles că sperăm, şi ne dorim, ca acest an să fie mai bun decât
2015. În momentul de faţă preconizez o creştere a vânzărilor noastre de 5-7%.
- Ce noutăţi aţi pregătit pentru anul în curs?
- În primul rând suntem foarte aproape de lansarea secţiunii de
rezervări on line pe pagina noastră web. Din punct de vedere al destinaţiilor,
pregătim pachete pentru insulele greceşti spre care încă nu se organizează
zboruri charter din România. De asemenea, pregătim noi pachete pentru parcurile
tematice europene şi ne gândim să lansăm două circuite europene de grup, dar
mai lejere, pentru vizite şi în acelaşi timp pentru relaxare.
- Credeţi că voucherele de vacanţă vor aduce beneficii în ceea ce
priveşte creşterea numărului de turişti? Sau vor fi un obstacol, ţinând cont că
ele vor putea fi utilizate doar în ţară?
- Voucherele de vacanţă vor duce la creşterea numărului de turişti care
îşi vor petrece vacanţele în România, mai ales prin schimbarea destinaţiei de
vacanţă. Creşterea numărului celor care vor călători numai pentru că au primit astfel
de vouchere nu cred că va fi spectaculoasă. Românilor le place să călătorească
şi au călătorit şi până la acum.
- Cum vedeţi evoluţia
turismului în România?
- El va evolua atât din punct de vedere al diversităţii ofertelor, cât
şi din acela al calităţii serviciilor.
- De ce credeţi că nu reuşeşte România să atragă mai mulţi turişti
străini?
- Motivele sunt multe. Aş începe cu starea jalnică a infrastructurii,
care măreşte exagerat timpul de deplasare între două obiective. Lipsa unei
promovări eficiente poate fi un alt motiv. Calitatea serviciilor şi onestitatea
preţurilor are multe hibe şi aici trebuie luate măsuri urgente. Ponderea
grupurilor organizate şi ghidate este destul de mică în numărul turiştilor
străini şi, după opinia mea, trebuie făcut ceva să dezvoltăm ofertele de grup
şi să facem o şcoală de ghizi, serioasă şi puternică. Un ghid bun face mult în
reuşita unei excursii şi în construirea imaginii frumoase a unei destinaţii.
- Nominalizările Transilvaniei în topul realizat de Lonely Planet şi în
cel al CNN, iar a Bucureştiului în revista Vogue pot atrage mai mulţi turişti
în aceste zone?
- Aceste nominalizări ne onorează, ne ajută, dar trebuie să înţelegem şi
că ne obligă foarte mult. Ne obligă să oferim servicii de calitate, la preţuri
oneste, la a nu avea rateuri de organizare, la a demonstra că ţară noastră nu
numai că este frumoasă, dar are şi un popor responsabil. Şi autorităţile, la rândul
lor, ar trebui să fie mai responsabile şi să apeleze la serviciile unor
specialişti adevăraţi, fie persoane fizice, fie juridice. Dacă dăm greş anul
acesta, ne cam ştergem singuri de pe harta pe care tocmai am fost coloraţi
frumos şi e greu de apreciat dacă şi când vom mai reveni pe ea.
- Raportându-va la nominalizările menţionate, ce recomandări de
obiective turistice, consacrate sau inedite, puteţi face vizitatorilor străini?
- Pentru vizitarea României aş recomanda o vacanţă de minim 4 săptămâni
şi putere de umblet… În Transilvania sunt multe locuri care merită atenţia:
Sibiul - care este superb, Braşovul - care încearcă să-şi facă notorietate şi
pierde ocazii importante, Alba Iulia, Clujul, Salina Turda, cetăţile
fortificate, satele săseşti, cetatea Sighişoara, Băile Felix, şi lista e lungă.
De asemenea, castelele Peleş şi Bran, precum şi Transfăgărăşanul, trebuie luate
în calcul. În Bucureşti, Palatul Parlamentului, indiferent cât de fad este, trebuie
vizitat, urmat de Ateneul Român, centrul vechi, Calea Victoriei - la Muzeul
Muzicii, palatele Bucureştene etc. Un “tur la pas” ar fi binevenit aici, dar eu
nu ştiu să se organizeze aşa ceva în capitală. În România, în general, sunt
destul de greu accesibile obiectivele consacrate, cele pe care toate ghidurile
turistice le includ. Ele fac inbounding-ul. Cu obiectivele “inedite”, ieşite
din tipare, este şi mai complicat, fiind destinate celor mai temerari şi
insistenţi. Ele se introduc aşa, ca bonusuri, pentru că nu au dezvoltate
„orizontalele“ din jurul lor (restaurante, parcări, drumuri etc) sau nu se
bazează pe elemente de încredere.
- Care este strategia pe care o urmaţi în prezent?
- Dorim să ne menţinem standardele de calitate a serviciilor oferite şi
promovate până acum, iar în plus, vrem să ne implicăm şi în incoming. De altfel
am demarat discuţii cu parteneri mai vechi din Austria şi sperăm să reuşim să
aducem turişti europeni în România.
- Va mulţumesc!
A consemnat, Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.