Guvern: Măsuri noi pentru o mai bună protecţie a consumatorilor


Guvernul a modificat şi completat legislaţia privind vânzarea produselor şi garanţiilor asociate acestora, în scopul unei mai bune protecţii a consumatorilor şi a clarificării unor aspecte, atât pentru operatorul economic, cât şi pentru consumator. Aceste clarificări au fost făcute având în vedere o serie de aspecte semnalate, în sesizările şi reclamaţiile înregistrate, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Potrivit unui comunicat transmis de biroul de presă al guvernului, principalele elemente de noutate aduse de ordonanţa de urgenţă referitoare la modificarea şi completarea Legii 449/2003, adoptată în ultima şedinţă de guvern, vizează mai multe aspecte.

În primul rând, se introduce o perioadă maximă de 15 zile calendaristice, în care vânzătorul are obligaţia să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanţie comercială, dacă acesta nu corespunde condiţiilor de conformitate menţionate în declaraţia referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă. Legislaţia, aflată până acum în vigoare, preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi comerciant, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta le-a solicitat, fără a preciza însă durata maximă a perioadei respective.

Totodată, a fost introdusă o nouă prevedere, potrivit căreia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie (emis în baza garanţiei comerciale) şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosite, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător.

De asemenea, a fost introdusă o precizare explicită, potrivit căreia timpul de nefuncţionare, cauzat de lipsa de conformitate apărută în cadrul termenului de garanţie, prelungeşte acest termen, iar dacă există, şi pe cel al garanţiei legale. Prin urmare, termenele respective curg din momentul în care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării lui la vânzător ori unitatea de service, până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi, respectiv, a notificării în scris în vederea ridicării acestuia sau predării lui efective către consumator.

În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, se specifică în lege faptul că, în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanţie, vor beneficia de un nou termen, care curge de la data preschimbării lor. Produsele de folosinţă îndelungată, defectate în termenul de garanţie legală de conformitate, atunci când ele nu pot fi reparate sau când durata lor cumulată de nefuncţionare, cauzată de deficienţele apărute în termenul de garanţie legală, depăşeşte 10% din valoarea acestora, vor fi înlocuite de vânzător la cererea consumatorului. Sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Procentul de 10% reprezintă practic mărimea termenului de garanţie în care produsul nu funcţionează - de exemplu 2,4 luni de nefunctionare, din 24 luni (2 ani) de garanţie legală. Termenul curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului. Reglementarea acoperă şi bunurile noi de folosinţă îndelungată, obţinute prin tragere la sorţi, la tombole, câştigate la concursuri etc. sau acordate cu reducere de preţ, ori gratuit, de către operatorii economici.

Prevederile acestei ordonanţe de guvern vor intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Actul normativ a fost postat la adresa: http://anpc.ro/galerie/file/proiecte_acte/449_160126.pdf

media.log


Comentarii