Guvernul a modificat şi completat legislaţia privind
vânzarea produselor şi garanţiilor asociate acestora, în scopul unei mai bune
protecţii a consumatorilor şi a clarificării unor aspecte, atât pentru
operatorul economic, cât şi pentru consumator. Aceste clarificări au fost
făcute având în vedere o serie de aspecte semnalate, în sesizările şi
reclamaţiile înregistrate, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor.
Potrivit unui comunicat transmis de biroul de presă al
guvernului, principalele elemente de noutate aduse de ordonanţa de urgenţă referitoare
la modificarea şi completarea Legii 449/2003, adoptată în ultima şedinţă de guvern,
vizează mai multe aspecte.
În primul rând, se introduce o perioadă maximă de 15
zile calendaristice, în care vânzătorul are obligaţia să repare sau să
înlocuiască un produs aflat în perioada de garanţie comercială, dacă acesta nu
corespunde condiţiilor de conformitate menţionate în declaraţia referitoare la
garanţie sau în publicitatea aferentă. Legislaţia, aflată până acum în vigoare,
preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută într-o
perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi
comerciant, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care
acesta le-a solicitat, fără a preciza însă durata maximă a perioadei respective.
Totodată, a fost introdusă o nouă prevedere, potrivit
căreia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de
certificatul de garanţie (emis în baza garanţiei comerciale) şi, dacă
reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de
cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosite, instalare, exploatare, întreţinere,
eliberate de producător.
De asemenea, a fost introdusă o precizare explicită, potrivit
căreia timpul de nefuncţionare, cauzat de lipsa de conformitate apărută în
cadrul termenului de garanţie, prelungeşte acest termen, iar
dacă există, şi pe cel al garanţiei legale. Prin urmare, termenele respective curg
din momentul în care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de
conformitate a produsului sau din momentul prezentării lui la vânzător ori unitatea
de service, până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi,
respectiv, a notificării în scris în vederea ridicării acestuia sau predării
lui efective către consumator.
În ceea ce priveşte produsele de folosinţă
îndelungată, se specifică în lege faptul că, în cazul în care acestea
înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanţie, vor beneficia
de un nou termen, care curge de la data preschimbării lor. Produsele
de folosinţă îndelungată, defectate în termenul de garanţie legală de conformitate,
atunci când ele nu pot fi reparate sau când durata lor cumulată de nefuncţionare,
cauzată de deficienţele apărute în termenul de garanţie legală, depăşeşte 10%
din valoarea acestora, vor fi înlocuite de vânzător la cererea consumatorului. Sau
acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Procentul
de 10% reprezintă practic mărimea termenului de garanţie în care produsul nu
funcţionează - de exemplu 2,4 luni de nefunctionare, din 24 luni (2 ani) de
garanţie legală. Termenul curge de la data intrării bunului respectiv
în posesia consumatorului. Reglementarea acoperă şi bunurile noi de folosinţă
îndelungată, obţinute prin tragere la sorţi, la tombole, câştigate la
concursuri etc. sau acordate cu reducere de preţ, ori gratuit, de către
operatorii economici.
Prevederile acestei ordonanţe de guvern vor intra în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
Actul normativ a fost postat la adresa: http://anpc.ro/galerie/file/proiecte_acte/449_160126.pdf
media.log
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.