Guvernul a aprobat în ședința
de astăzi un proiect de lege care stabilește
condițiile pentru fabricarea,
prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a celor conexe, în scopul preluării în legislația națională
a reglementărilor europene și
internaționale promovate pentru reducerea
consumului de tutun, îndeosebi în rândul tinerilor.
Potrivit biroului de presă al
guvernului, prin proiectul de lege se introduc noi condiții privind ingredientele
utilizate în fabricarea produselor din tutun, inscripționarea și
prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate și comerțul
transfrontalier la distanță
cu produse din tutun și
conexe.
Fabricarea produselor din tutun
Prin proiectul aprobat astăzi,
sunt reglementate ingredientele ce pot fi utilizate în produsele din tutun,
precum și nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotină și monoxid de carbon.
Prin urmare, va fi interzisă
punerea pe piață
a țigărilor și a tutunului rulat care
au o aromă caracteristică (adică un miros sau gust diferite de cel al
tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri
sau vanilie). Produsele cu aromă caracteristică al căror volum al vânzărilor,
la nivelul întregii UE, reprezintă 3% sau mai mult într-o anumită categorie de
produse, vor fi interzise din 20 mai 2020. De asemenea, va fi interzisă punerea
pe piață a tuturor produselor din tutun care conțin aditivi speciali, precum vitamine, cafeină,
taurină și creează astfel impresia că un
produs din tutun are un efect benefic asupra sănătății sau că prezintă riscuri mai mici pentru aceasta,
dar și a celor care conțin arome în capsule, filtru sau în alte
caracteristici tehnice.
Producătorii și importatorii vor raporta informații
cu privire la ingredientele utilizate în procesul de fabricație, la emisiile produselor de tutun și date privind volumul vânzărilor de produse de
tutun din România, pe tip și
marcă. Noul format de raportare a fost elaborat și aprobat de Comisia Europeană. Ministerul Sănătății va percepe producătorilor și importatorilor de produse din tutun tarife
proporționale pentru primirea, stocarea,
prelucrarea și analizarea informațiilor transmise. Suplimentar, producătorii și importatorii au obligații de raportare
extinsă pentru anumiți aditivi conținuți
în țigarete și tutunul de rulat. Ministerul Sănătății va publica în continuare aceste informații pe site-ul propriu de internet, aplicând
măsurile necesare asigurării confidențialității informațiilor
indicate ca reprezentând secrete comerciale de către producătorii și importatorii de țigarete, tutun de rulat, țigarete electronice și flacoane de reumplere.
Etichetarea produselor din tutun
Etichetarea se modifică substanțial, urmând să cuprindă:
- un avertisment general
(”fumatul ucide”, pe 50% din suprafața
laterală),
- un mesaj de informare (”fumul
de tutun conține peste 70 de substanțe care cauzează cancer”, pe 50% din suprafața laterală),
- avertismente de sănătate
combinate, formate din text, poză și
număr de telefon la care se pot obține
informații despre metodele de renunțare la fumat (pe ambele fețe, în partea superioară, pe 65% din suprafață, iar avertismentul poate fi mutat sub timbrul
fiscal, astfel încât marca să rămână sub avertisment). Există dimensiuni minime
pentru avertismentele combinate: 44mm x 52mm. Avertismentele trebuie schimbate
anual și rotate pe pachete. Chenarul
exterior negru va avea dimensiunea de 1 mm și va fi inclus în suprafața avertismentului.
Fac excepție de la prevederile de mai sus trabucurile și țigările
de foi ambalate individual, precum și
produsele din tutun care nu ard, etichetarea în cazul acestora fiind supusă
unui număr mai mic de rigori.
Trasabilitatea pachetelor de
tutun
Proiectul de lege conține, de asemenea, prevederi privind trasabilitatea pachetelor de tutun, astfel
încât, circulația
lor în uniunea europeană să fie înregistrată și urmărită, pentru a putea fi verificată
conformitatea cu legislația
națională și europeană, contribuind astfel la combaterea
contrabandei și contrafacerii. Pachetele
unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic, care va
permite stabilirea următoarelor elemente: data și locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la
fabricarea produselor, schimbul de lucru sau ora fabricării, descrierea
produsului, piața
de destinație pentru vânzarea cu amănuntul,
ruta de transport preconizată, dacă este cazul, importatorul în UE, ruta
efectivă de transport de la fabricare până la primul punct de vânzare cu
amănuntul, data transportului, destinația,
punctul de plecare și
destinatarul, identitatea tuturor cumpărătorilor, de la fabricare până la
primul punct de vânzare cu amănuntul etc. Toate aceste informații vor fi accesibile prin mijloace electronice,
toate persoanele fizice și
juridice implicate în lanțul
de aprovizionare al produselor din tutun ținând
o evidență completă și exactă a tuturor tranzacțiilor relevante. Toate datele relevante vor fi
găzduite într-o unitate de stocare de date situată fizic pe teritoriul UE,
caracteristicile acesteia și
ale contractului de stocare de date urmând să fie aprobate de către comisia
europeană și transpuse în legislația națională
prin ordin al președintelui
ANAF.
Noi elemente de securitate
Produsele din tutun care sunt
introduse pe piață
poartă un element de securitate
inviolabil, compus din elemente vizibile și
invizibile, care se tipărește
sau se fixează astfel încât să nu poată fi îndepărtat, să nu poată fi șters, ascuns sau întrerupt, inclusiv prin
intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de
securitate vor fi aprobate de către Comisia Europeană și transpuse în legislația națională
prin ordin al ministrului finanțelor
publice.
Vânzările la distanță de produse din tutun către România, vor fi interzise
Un capitol distinct se referă la condițiile de
vânzare a produselor din tutun. Vânzările transfrontaliere la distanță, de produse din tutun și țigări
electronice, către consumatorii din România, vor fi interzise. Vor fi permise
însă vânzările transfrontaliere la distanță
către consumatorii situați
în statele membre care nu interzic astfel de vânzări. Pentru a putea realiza
aceste operațiuni comerciale, punctele de
vânzare cu amănuntul din România trebuie să se înregistreze la ANAF și la autoritățile
competente din statele membre în care sunt situați potențialii
consumatori. Astfel, trebuie să se pună la dispoziţia fiscului date referitoare
la adresa site-ului folosit pentru a vinde produsele din tutun, dar şi toate
informaţiile relevante pentru ca, la nevoie, site-ul să poată fi identificat cu
uşurinţă.
Sistem obligatoriu de control al
vârstei cumpărătorului
Mai mult, legea îi va obliga pe
acești comercianţi să folosească un sistem de verificare a vârstei care,
în momentul vânzării, arată dacă respectivul cumpărător respectă sau nu
reglementările privind vârsta minimă de la care pot fi achiziţionate produse
din tutun. Măsura este susținută
de populație, 57% dintre respondenții români ai eurobarometrului 2015 afirmând că sunt
de acord cu interzicerea vânzărilor de produse de tutun pe internet. De asemenea,
aceste noi reglementări sunt introduse în condițiile în care accesul facil la internet al tinerilor
şi posibilitatea efectuării plăţilor folosind mijloace electronice, care
eludează controlul vârstei cumpărătorului, fac să crească probabilitatea ca un
minor să poată cumpăra prin internet produse din tutun, din ţări în care preţul
este scăzut sau în care sunt permise ţigări cu arome ori cu alte caracteristici
tehnice care cresc atractivitatea produsului (fum ori ţigări colorate, capsule
aromate, etichete cu imagini atrăgătoare pentru copii etc).
Constatarea contravențiilor și
aplicarea sancțiunilor
se fac de către persoanele împuternicite în acest sens de către Ministerul Sănătății, autoritatea națională pentru protecția consumatorului și autoritatea națională de administrare fiscală, în funcție de competențele
stabilite prin lege.
Ministerul Sănătăţii poate adopta
şi alte reglementări prin care să interzică vânzarea produselor din tutun sau
celor conexe, din motive legate de situaţia specifică din România, cu condiţia
ca interzicerea să fie justificată de necesitatea protecţiei sănătăţii publice.
Legea ar urma să intre în vigoare începând cu 20 mai
Proiectul de lege va fi transmis
spre dezbatere parlamentului, intrarea
sa în vigoare fiind prevăzută începând cu 20 mai 2016, însă introducerea
pe piaţă a mai multor produse care nu sunt conforme este permisă până la 20 mai
2017. Este vorba despre produsele din tutun fabricate sau puse în circulație și
etichetate înainte de 20 mai 2016, țigaretele
electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse în circulație înainte de 20 noiembrie 2016, produsele din
plante pentru fumat fabricate sau puse în liberă circulație înainte de 20 mai 2016.
Până la data de 20 mai 2019 se
vor aplica exceptări temporare de la obligația privind poziția avertismentului de sănătate combinat, în
legătură cu poziția
timbrului fiscal. Măsurile privind trasabilitatea se aplică țigaretelor și
tutunului rulat de la 20 mai 2019. Măsurile privind elementul de securitate se
aplică țigaretelor și tutunului rulat de la 20 mai 2019, iar produselor
din tutun altele decât țigaretele
și tutunul de rulat de la 20 mai
2024.
Implementarea prevederilor
prevăzute de actul normativ va fi realizată de Ministerul Sănătății și
Ministerul Finanțelor
Publice, prin Agenția
Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Măsurile prevăzute în proiectul de lege sunt gândite să aducă beneficii atât
sănătății, cât și mediului, prin scăderea consumului de produse din
tutun pe termen mediu, estimată la 2% în următorii 5 ani.
Astfel, inscripționarea tuturor pachetelor de tutun va conduce la
creșterea conștientizării de către consumatori a efectului
fumatului, dar și
la motivarea nefumătorilor de a nu experimenta fumatul. În România, etichetarea
în 2008 a produselor din tutun cu imagini, a determinat 26% dintre fumători să
se gândească la renunțarea
la fumat, procent menținut
și în 2016.
Noua lege va transpune în legislația națională o directivă europeană
Proiectul de lege transpune în
legislația națională Directiva Europeană 2014/40/UE, din 3 aprilie
2014, referitoare la apropierea actelor normative și administrative ale statelor UE în ceea ce privește fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe. La rândul ei, această
directivă a Parlamentului European și
a consiliului, pune în aplicare convenția-cadru
pentru controlul tutunului din mai 2003, a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), ale cărei dispoziții sunt obligatorii pentru uniunea europeană și statele membre.
Conform sursei citate, aprobarea
proiectului de lege a fost necesară în condițiile în care, începând din 20 mai 2016, toate
produsele din tutun și
produsele conexe, comercializate în Uniunea Europeană, trebuie să respecte
directiva europeană menționată
anterior.
Până în prezent, fabricarea,
prezentarea și vânzarea produselor din tutun
era reglementată de
Legea 349/2002, iar în ceea ce
privește produsele conexe (țigareta electronică, produsele din
plante pentru fumat) nu existau
legi speciale.
Ţigările
se vor scumpi semnificativ
Conform estimării analiştilor KeysFin, producătorii
şi comercianţii de ţigări vor majora semnificativ preţurile ţigărilor şi vor
căuta soluţii alternative, precum vânzarea de ţigări electronice şi alte tipuri
de dispozitive, pentru a evita falimentul, după interzicerea fumatului în
spaţiile publice.
"Consumul domestic nu va fi de ajuns
pentru a acoperi impactul noilor interdicţii, astfel că, în prima fază, estimăm
o creştere semnificativă a preţurilor ţigărilor. Pe de altă parte, asistăm deja
la o reorientare a producătorilor şi comercianţilor către soluţii alternative,
precum vânzarea de ţigări electronice şi alte tipuri de dispozitive. Nu este
exclus, în contextul măsurilor prohibitive care vor intra în vigoare în martie,
să asistăm la o regândire a promovării consumului de ţigări prin dezvoltarea unor
spaţii de fumat alternative, în aer liber, care să respecte legislaţia în
vigoare", au declarat analiştii KeysFin.
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.