BCR:
"În cadrul procesului colectiv iniţiat de un grup de clienţi,
reprezentaţi de casa de avocatură Piperea şi Asociaţii, Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie (ICCJ) a stabilit că nu există clauze abuzive în contractele de
credit cu dobândă variabilă ale BCR“.
Banca
Comercială Română (BCR) a câştigat definitiv procesul colectiv pe clauze
abuzive (aşa-numitul G2), potrivit unui comunicat trimis de bancă. Documentul
arată că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că nu există clauze
abuzive în contractele de credit ale BCR: „Sentinţa ICCJ a
stabilit că dobânzile sunt calculate corect, însă BCR va propune clienţilor săi
oferte de dobândă la nivelul actual al pieţei, pentru a
încheia amiabil orice diferend şi pentru a consolida o relaţie pe termen lung
cu aceştia“.
Deşi instanţa a stabilit ca toţi cei 120 de clienţi
angrenaţi în proces să plătească cheltuieli de judecată, BCR nu va solicita
recuperarea sumelor respective, au anunţat reprezentanţii băncii.
Comunicatul
citat adaugă: "Sentinţa este identică cu alte şase decizii anterioare ale
ICCJ care au stabilit că nu există clauze abuzive în contractele BCR, motivând
următoarele: este incorectă echivalarea «dobânzii de referinţă variabilă» cu
rata EURIBOR; instanţele nu pot ignora termenii contractului dintre clienţi şi
bancă, interpretând greşit sau atribuind alt înţeles angajamentului contractual
al părţilor; clauzele din contract sunt clare şi exprimă voinţa reală a părţilor,
care au agreat modul de calcul a dobânzii variabile".
BCR
a anunţat că 160.000 de clienţi ai săi sunt beneficiarii soluţiilor comerciale
oferite de bancă pentru depăşirea problemelor financiare şi provocărilor contextului
economic: "100.000 de clienţi sunt beneficiari ai refinanţărilor oferite
de bancă între anii 2010-2015; 30.000 de clienţi ai băncii au primit sprijin şi
soluţii de restructurare a creditelor (extinderea maturităţii, amânare la
plată, reducerea temporară a ratelor); 30.000 de clienţi, aflaţi în
imposibilitatea ajustării costului creditelor, din cauza scăderii valorii
garanţiilor şi a veniturilor, au beneficiat de scăderea ratei lunare în medie
cu 20% în urma programului Scade Rata".
Oferta lansată anul trecut de BCR prevede reducererea, cu o medie de 20% (scăderea este cuprinsă între 15% şi 40%), a ratelor lunare. Programul Scade Rata vizează aplicarea unei dobânzi fixe de 4,95% timp de cinci ani sau 5,95% timp de zece ani, ulterior clienţii urmând să plătească o dobândă variabilă, alcătuită dintr-o marjă fixă de 3% plus EURIBOR la şase luni (dacă împrumuturile sunt în lei se aplică indicele ROBOR la 6 luni). Pentru creditele de consum cu ipotecă dobânda va fi mai mare cu 1%. Oferta băncii include şi o asigurare de viaţă gratuită pe perioada de derulare a creditului.
Reprezentanţii
BCR concluzionează în comunicatul citat: "Banca se află într-un proces de
negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienţi
reprezentaţi de aceeaşi casă de avocatură. Abordarea face parte din strategia
BCR de a soluţiona prin parteneriat şi reconciliere amiabilă orice diferend
comercial cu clienţii săi. O abordare echilibrată între interesul de afaceri al
băncii şi interesul clienţilor este soluţia constructivă pe termen lung, iar
banca urmăreşte cu prioritate înţelegerea situaţiei financiare a clienţilor şi
identificarea soluţiilor comerciale adecvate".
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.