![]() |
Sursa foto: skyscrapercity.com |
Consiliul Judeţean Constanţa (CJC) a finalizat proiectul
„Centrul de excelenţă în turism şi servicii Tomis“, finanţat în proporţie de
50% din fonduri europene. Clădirea va putea fi folosită de clienţi din gama
IMM-urilor, ONG-urilor, instituţiilor, agenţiilor de turism, furnizorilor de
formare profesională, de asociaţii şi patronate de turism, care vor închiria în
acest sens spaţiile imobilului, urmând ca administraţia judeţeană să
stabilească tarifele percepute.
Practic, a fost reabilitată o clădire istorică din zona peninsulară
a oraşului Constanţa, amplasată pe strada Nicolae Titulescu nr. 32. Aflat ani
de zile în paragină, imobilul a fost transformat într-un spaţiu pentru
promovarea turismului. Valoarea totală a proiectului s-a ridicat la peste 4,6
milioane de lei, din care 1,2 milioane lei finanţare nerambursabilă europeană
(FEDR), 261.000 lei – asistenţă financiară de la bugetul naţional, iar 3,1
milioane de lei – reprezintă contribuţia administraţiei judeţene. Proiectul a
fost finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013, axa prioritară 1
„Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere”.
Cristinel Dragomir, vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte
al C.J.C., a declarat: „Am o satisfacţie vizavi de implementarea acestui
proiect. Aici era o ruină, aflată în domeniul public al judeţului. Când s-a
accesat acest proiect nu existau foarte multe variante. Proiectul a fost, de
fapt, o contribuţie 50% C.J.C. şi 50% fonduri europene, plus T.V.A. - pe care
tot noi l-am plătit, ca beneficiar. La nivelul C.J.C., la proiectele mari,
T.V.A. a ajuns principala problemă. Nu mai vorbesc de unităţile
administrativ-teritoriale din judeţ, unde problemele sunt şi mai mari“.
Imobilul reabilitat a fost construit în anul 1908, având
diferite destinaţii de-a lungul timpului, ultima fiind de cămin-şcoală al seminarului
teologic şi centru pentru copiii abandonaţi. Iniţial, ea a aparţinut
Arhiepiscopiei Tomisului, iar ulterior a fost inclusă în domeniul public şi
privat al judeţului. La un moment dat, clădirea a fost abandonată şi a intrat în
ruină. În momentul în care constructorul a început lucrările de reabilitare,
zidurile interioare şi exterioare erau în pericol de prăbuşire. Arhitectura
originală a clădirii a fost păstrată, faţadele fiind refăcute în stilul
începutului de secol XX, iar elementele din interior au fost total
restructurate.
Obiectivul proiectului “Centrul de excelenţă în turism şi
servicii Tomis“ îl reprezintă crearea unei structuri de sprijinire a
afacerilor, aceasta fiind racordată la utilităţi şi dotată cu mobilier modern
şi echipamente IT. În cadrul centrului, îşi vor desfăşura activitatea,
permanent, minim trei firme (de consultanţă în turism, în accesarea fondurilor
nerambursabile şi implementarea proiectelor, firme de servicii de proiectare şi
inginerie). De asemenea, aici vor fi puse la dispoziţie, prin închiriere
ocazională, un spaţiu expoziţional şi o sala multifuncţională, pentru activităţi
cu specific turistic sau desfăşurate de firme care prestează servicii
asimilabile sectorului terţiar: conferinţe, expoziţii, cursuri de formare
profesională, seminarii.
C.J.C. urmează să stabilească şi tarifele pentru închirierea
spaţiilor respective. „Conform indicatorilor de performanţă pe care trebuie să
îi îndeplinim, aici vor trebui să îşi desfăşoare activitatea firme prestatoare
de servicii în domeniul turismului, agenţii de turism etc. La nivelul C.J.C.,
vom aproba un studiu prin care să se stabilească nişte tarife, pe care le vom
face cunoscute. Lucrăm la întocmirea acestui studiu şi se va stabili o suma pe
care trebuie să o producă centrul. Nu ne interesează să facem profit, dar sper
să fie tarife atractive. Îmi doresc că această clădire să fie folosită la
maxim. Legislaţia nu ne permite să punem la dispoziţie gratuit acest centru,
pentru că el trebuie să îşi scoată cheltuielile, să se autofinanţeze. Sunt
birouri care vor putea fi închiriate pe termen lung, dar şi spaţii pentru alte
activităţi. Este un punct de sprijin pentru cei care dezvoltă servicii de
turism în judeţul Constanţa. Este un proiect reuşit“, a explicat Cristinel
Dragomir.
Imobilul reabilitat are un regim de înălţime S+P+1E, cu o
suprafaţă aproximativă de 857,70 mp construiţi la sol. Subsolul are 282,15 mp.
şi este format din 5 birouri administrative, 2 holuri de acces, un spaţiu tehnic
şi casa scării. Parterul, în suprafaţă de 282,40 mp., este format din casa
scării, grupuri sanitare, hol de acces şi spaţii de primire, socializare şi
expoziţionale. La etaj, pe o suprafaţă de 288,15 mp., au fost amenajate alte grupuri
sanitare, un spaţiu de depozitare, 2 birouri administrative, foaier de
circulaţie şi două săli multifuncţionale de pregătire şi întruniri.
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.