Coaliţia pentru Educaţie despre simularea examenului de
Evaluarea Naţională: “Este foarte greu de acceptat ca România să piardă în jur
de 100.000 de tineri în fiecare an. Îi ţinem în licee în care se plictisesc şi
în care nu învaţă aproape nimic practic.”
Creşterea calităţii
resurselor umane din sistemul de educaţie este considerată principala direcţie
strategică pentru îmbunătăţirea educaţiei, în opinia Federaţiei „Coaliţia
pentru Educaţie”, pentru că toate celelalte schimbări necesare vor fi
implementate, în principal, prin cadrele didactice existente deja în sistem.
“Publicarea rezultatelor
de la simularea examenului de Evaluare Naţională 2016 arată că, dacă nu ar fi o
simulare, doar 39,2% din generaţie ar trece de media 5. În contextul în care
adoptarea noului plan cadru pentru gimnaziu întârzie, peste termenul anunţat
iniţial, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice are
oportunitatea de a adresa aceste probleme nu doar prin prisma analizei de
rezultate şi indicatorilor de proces, ci în profunzimea lor, plecând de la
cauze şi probleme sistemice”, susţine organizaţia amintită.
Datele statistice
arată că sunt peste 100.000 de copii care riscă medii sub 5 la acest examen,
dacă se ţine cont şi de cei care nu s-au prezentat la toate probele.
Reprezentanţii Coaliţiei pentru Educaţie mai spun că în actualul sistem, în
cazul în care ajung la liceu, mare parte dintre elevi se vor regăsi printre cei
care nu vor participa sau nu vor trece examenul de Bacalaureat. Deja au fost
pierduţi, în ultimii cinci ani, din zona ocupării oficiale, între 500.000 şi
700.000 de tineri.
“Este foarte greu de
crezut şi de acceptat cum noi, o ţară întreagă, ne permitem să pierdem în jur
de 100.000 de tineri în fiecare an. Pe mare parte dintre ei îi pierdem cu bună
ştiinţă, după ce îi ţinem în licee în care se plictisesc şi în care nu învaţă
aproape nimic practic.
Copiii aceştia nu
au nevoie doar de meditaţii şi hei-rupisme din partea profesorilor pentru a
trece de pragul mediei 5, peste trei luni. Au nevoie de profesori care să
creadă în ei, acum şi încă patru ani, astfel încât să poată fi recuperate
decalajele existente, măcar în parte. Pentru că în opinia federaţiei, resursele
umane pot determina, într-o măsură mult mai mare decât cheltuielile materiale,
creşterea calităţii educaţiei“, afirmă Daniela Vişoianu, preşedinta Federaţiei
Coaliţia pentru Educaţie.
![]() |
Daniela Vişoianu |
Un curriculum
flexibil, relevant pentru viaţă reală, şi interesele elevului, centrat pe
competenţe şi valori încurajează învăţarea. “Emoţia stârnită de dezbaterea pe
planurile cadru îşi are originea în frica profund umană de schimbare, dar şi în
lipsa de viziune globală. Profesorii pot alege să susţină schimbarea, însă au
mare nevoie ca toată lumea să vadă destinaţia. Pentru aceasta, trei documente
sunt necesare: profilul absolventului (recomandăm să se ţină cont de propunerea
Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, dezbătută în vara anului 2015), noul
curriculum - planul cadru general, din care se vor dezvolta planuri cadru
pentru filiere/profiluri diferite, programe şcolare şi manuale; sistemul de
evaluare (noi adăugăm şi monitorizare) prin care să se asigure concordanţa
dintre primele două, adică prin instrumentele de curriculum atingem profilul
proiectat”, susţin reprezentanţii federaţiei.
În opinia Coaliţiei
pentru Educaţie, evaluarea (oricum s-ar numi ea) trebuie proiectată şi
organizată de la început. Când se propune o modificare, de exemplu o nouă
programa şcolară, două sunt seturile de întrebări esenţiale: ce competenţe
(cunoştinţe, abilităţi şi comportamente) sunt dezvoltate în clasa prin această
programa şcolară? Ştiu profesorii să faciliteze dobândirea acestor competenţe?;
cum ne asigurăm că ceea ce trebuie să se întâmple se va şi întâmpla
(monitorizare şi evaluare), adică absolventul să dobândească competenţele de
care are nevoie pentru a fi un adult împlinit?
“Evaluarea trebuie
să ajute elevul să îşi înţeleagă progresul, dat fiind că una dintre
competenţele cheie este autonomia în învăţare, care trebuie să fie valorificată
permanent pentru îmbunătăţirea performanţei sistemului (profesor - şcoală - politici
publice)”, afirmă Daniela Vişoianu, preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru
Educaţie.
“Aceste generaţii
de copii merită mai multă atenţie şi mai multă onestitate şi transparenţă,
pentru că rezultatele lor sunt şi ale noastre - ca sistem, iar ei sunt viitorul
nostru - ca ţară. Rupturile supralicitate între părinţi şi profesori, de
exemplu, crează spaţii de slăbiciune ale plasei de siguranţă pe care un stat
responsabil trebuie să o asigure (micilor) săi cetăţeni. Prin toate găurile
provocate de căutările de vinovaţi cad, an de an, mii şi mii de copii. Pentru
majoritatea acestor copii, mai ales în cazul celor care provin din medii
defavorizate, singura şansă este o educaţie de calitate, la care să aibă acces
în mod echitabil”, a concluzionat Daniela Vişoianu.
***
Coaliţia pentru
Educaţie este o federaţie constituită în primăvară anului 2015, de mai multe
organizaţii neguvernamentale din domeniu, care îşi propune să coaguleze energii
şi resurse pentru a împlini o viziune curajoasă despre învăţare în România.
Scopul Coaliţiei este să contribuie la crearea şcolii în care fiecare vrea şi
poate să îşi împlinească potenţialul. Procesul de formare şi dezvoltare a
coaliţiei este susţinut în intervalul aprilie 2015 – aprilie 2016, în cadrul
unui proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG
în România.
media.log
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.