Psiholog Dan Ivanescu. |
Social media folosită mai mult pentru relaxare şi socializare. Oamenii percep TV-ul ca o sursă mai credibilă de informare. Psiholog: "În România, la ora actuală, social media reprezintă o mică junglă în care ştirile serioase şi credibile dansează în aceeaşi horă cu ştirile derizorii şi false”
Televizorul rămâne, şi în 2015,
sursa de ştiri preferată de cei mai mulţi consumatori de media din întreagă
lume (53%). Motoarele de căutare ocupă locul secund, fiind preferate de 38%
dintre utilizatori, social media – locul 3 (33%), urmate de ziarele tradiţionale
(18%), website-urile ziarelor (17%), website-urile posturilor TV (16%),
posturile tradiţionale de radio (11%), revistele tipărite şi website-urile
revistelor (câte 8%) şi radio-urile online (4%), se arată într-un studiu
realizat de Nielsen
Global Generational Lifestyles Survey, pe un eşantion de peste
30.000 utilizatori de internet, din 60 de ţări.
Cu toate acestea, utilizatorii cu
vârste cuprinse în 15 şi 20 de ani – supranumiţi de specialişti drept Generaţia
Z - afirmă că social media este sursa lor favorită de ştiri, în proporţie de
47%, iar 45% aleg posturile TV pentru a se informa.
Psihologul Dan Ivănescu,
preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii, susţine că oamenii
încă nu percep reţelele sociale ca fiind surse credibile de informare, deoarece
orice utilizator poate deveni furnizor de ştiri, iar acest mecanism a predispus
la o pondere mai mare de informaţii neverificate sau false. “În reţelele
sociale online există foarte multe surse de informare şi mulţi receptori. Este
un mecanism de comunicare pe care specialiştii îl numesc many-to-many, iar
orice persoană, sub un pseudonim sau în spatele unei fotografii false, poate
răspândi ştiri false. Utilizatorii reţelelor au consimţit la acest lucru, au
înţeles că social media nu reprezintă încă un furnizor de ştiri credibil, iar
majoritatea foloseşte reţelele sociale online mai mult pentru divertisment şi
socializare”, declară psihologul Dan Ivănescu.
În acelaşi timp, specialistul
consideră că mintea umană asociază televizorul cu “acasă”, cu intimitatea şi
confortul şi îi este mai comod consumatorului să primească o ştire video decât
să caute, din sursă în sursă, în social media, o informaţie credibilă.
“Televiziunea este încă regele ştirilor pe planetă, deoarece utilizează
elementele vizuale şi auditive, deci este mai accesibilă unui public mai larg
şi, cel mai important, are în spate oameni care pot fi traşi la răspundere dacă
transmit informaţii false. De cealaltă parte, reţelele sociale online încă nu
au reuşit să construiască o agendă media proprie, iar informaţiile din media
tradiţionale sau din alte surse sunt doar promovate în social media, pentru a
crea dezbatere, dar nu sunt şi realizate în interiorul reţelei. Nici conţinutul
informaţional nu este adaptat la toate elementele multimedia folosite în social
media, ştirile fiind prezentate mai mult sub formă de text şi imagine, deci nu
sub o formă atractivă pentru mintea umană”, spune psihologul Dan Ivănescu.
Specialistul consideră că,
într-adevăr, Generaţia Z se informează mai mult din reţelele sociale, însă
informaţia prezentă acolo provine în mare măsură tot din mass-media tradiţionale.
Aşadar, în accepţiunea psihologului Ivănescu, social media nu reprezintă un
furnizor independent de ştiri, ci mai degrabă un mijloc modern de propagare a
ştirilor din mass-media clasice. “Probabil va veni şi vremea când oamenii vor
prefera să se informeze mai mult din reţelele sociale online decât de la
televizor, însă doar în momentul în care jurnaliştii vor crea conţinut special
pentru acestea, şi nu vor transpune în mediul online informaţiile pe care le
construiesc pentru media tradiţională.
În Statele Unite, marile publicaţii au
înţeles că reţelele de socializare pot fi folosite nu doar pentru a disemina
informaţii şi pentru a creşte audienţa unei ştiri din media tradiţională, ci pot
reprezenta un mediu care produce ştiri de sine stătătoare.
În România, la ora actuală, social
media reprezintă o mică junglă în care ştirile serioase şi credibile dansează
în aceeaşi horă cu ştirile derizorii şi false”, conchide psihologul Dan
Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii.
Sursa studiului:
D.N.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.