APM SA anchetată de Consiliul Concurenţei


În urma analizei plângerilor primite, Consiliul Concurenţei investighează APM SA pentru de abuz de poziţie dominantă. În cazul în care va fi găsită vinovată, compania riscă o amendă de până la 30,6 milioane lei

În urmă cu trei luni, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” şi câteva companii portuare au sesizat Consiliul Concurenţei în legătură cu “abuzul de poziţie dominantă a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa” (CNAPMC).

Faptele sesizate ca făcând obiectul acestui abuz se referă, printre altele, la clauza de trafic pe care consiliul de administraţie al CNAPMC a introdus-o în contractele de închiriere a domeniului public portuar. Conform acesteia, operatorii portuari, în calitate de chiriaşi, trebuie să se angajeze că vor manipula anual o anumită cantitate minimă de marfă, altfel vor suporta consecinţele pentru neîndeplinirea traficului prevăzut.

Potrivit unui comunicat de presă, în urmă cu cîteva zile organizaţia „Operatorul Portuar” a fost înştiinţată că în urma plângerii sale, depusă în data de 18 decembrie 2015, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chirițoiu, a semnat Ordinul 249 din 4 aprilie 2016, prin care dispune declanşarea unei investigaţii având ca obiect “posibila încălcare a regulilor de concurenţă de către compania naţională care administrează portul Constanța”, respectiv „Administraţia Porturilor Maritime” SA.

Ordinul de declanşare a investigaţiei de către Consiliul Concurenţei, cuprinde următoarele:

„Având în vedere:

1. Comportamentul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa privind o posibilă condiţionare a accesului la o facilitate esenţială, cum este infrastructura de transport naval, de acceptarea unor termeni comerciali de natură a crea posibile disfuncţionalităţi pe pieţele aflate în aval, referitoare la: - impunerea unor tarife/chirii de utilizare a domeniului public portuar posibil inacceptabile, fără o fundamentare justificată de considerente de ordin economic; - impunerea unei clauze de trafic anual, posibil inacceptabilă.

La acestea se adaugă condiţionarea eliberării documentelor necesare desfăşurării activităţii economice, în perimetrele portuare, de acceptarea încheierii contractelor de închiriere în condiţiile de mai sus.

2.
Neîndeplinirea de către CNAPMC a obligaţiilor ce îi revin, potrivit legii, de asigurare a caracteristicilor tehnice minime ale elementelor de infrastructură prin: - neasigurarea lucrărilor de dragaj de întreţinere; - impunerea efectuării lucrărilor de dragaj de întreţinere de către operatori, pe cheltuiala acestora.

3. În plus, CNAPMC a emis un document de natură strategică (master plan) cu impact direct asupra activităţii operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în porturile aflate sub administrarea sa, fără consultarea acestora.”

În baza acestor considerente a fost dispusă declanşarea investigaţiei privind posibila încălcare a prevederilor art. 6 alin. (1) şi/sau a prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea Concurenţei, de către CNAPMC pe piaţa reprezentată de închirierea terenurilor aparţinând domeniului public al statului şi care fac parte din infrastructura portuară aflată în administrarea CNAPMC; precum şi pe piaţa reprezentată de activităţile dependente de accesul în condiţii optime la infrastructura portuară, în speţă operarea portuară (încărcarea/ descărcarea navelor), transportul maritim de mărfuri, precum şi orice alte activităţi conexe acestora.

Ca raportor al investigaţiei a fost desemnată Bucur Elena Carmen, inspector de concurenţă în cadrul Direcţiei Servicii,
care va instrumenta toate actele procedurale specifice alături de o echipă de investigaţie

Acest ordin poate fi atacat la Curtea de Apel Bucureşti.

Potrivit legii, abuzul de poziţie dominantă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării faptelor. Ceea ce ar însemna, în cazul CNAPMC, o amendă între 153.000 lei şi 30.600.000 lei.


Dan NEDELCU

Comentarii