ITF comentează dezvăluirile documentelor din Panama
Federaţia Internaţională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF) salută dezvăluirile de evaziune fiscală şi activităţi conexe găsite în
documentele din Panama, aşa numitele Panama Papers, de săptămâna trecută, în speranţa
că această expunere va duce la o schimbare în climatul actual de aprobare tacită
pentru acest tip de comportament social dăunător.
Secretarul general Stephen Cotton a spus: „Spălarea
banilor, finanţarea terorismului şi evaziunea fiscală sunt toate practici clar
inacceptabile şi în contradicţie cu agenda mişcării sindicale globale de
justiţie socială şi economică pe care noi, la ITF, o promovăm prin munca
noastră cu sindicatele transportatorilor din întreaga lume. De acelaşi interes
pentru noi este şi evaziunea fiscală, pe scară largă, a întreprinderilor care
au un impact direct asupra investiţiilor publice şi a serviciilor esenţiale. Li
s-a permis multora dintre aceste activităţi să continue la vedere, fără a fi
luate măsuri minime împotriva companiilor sau indivizilor care le practică. Este adevărat ca volumul de răspândire
al crizei si impactul abuzurilor financiare au fost aduse în arena publică, dar
este totuşi timpul să se treacă si la acţiuni mai hotărâte, precum acelea în
care ITF a fost implicată ani de zile pentru a stopa această lăcomie
corporatista."
“Ca pavilion de complezenţă, Panama
este un paradis fiscal, la fel ca multe dintre teritoriile Regatului Unit”
Astfel, Cotton a amintit campania pe care ITF a început-o încă
din anul 1948 împotriva pavilioanelor de complezenţă. „Înregistrarea unei nave
sub un pavilion de complezenţă (respectiv când o navă este deţinută într-o ţară
şi înregistrată cu pavilion în alta), este tot un sistem de evaziune fiscală.
Ca şi pavilion de complezenţă – cel mai mare din lume – Panama este, în esenţă,
un paradis fiscal, ca şi multe dintre teritoriile Regatului Unit mentionate în
aceste documente. Şi cine plăteşte pretul? Navigatorii, care sunt supuşi unor
condiţii de muncă precare şi salarii mici, pentru că ei sunt la mila unui
sistem care permite plata minimă şi achiziţionarea de forţă de muncă ieftină“,
a explicat Cotton.
ITF consideră că ar trebui sa fie o
legătură reală între adevăratul proprietar al unei nave şi pavilionul navei, în
conformitate cu Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite privind Dreptul pe Mare
(UNCLOS). Registrele pavilioanelor de complezenţă (FOC) fac mai dificil pentru
sindicate, pentru părţile interesate din industrie şi public, să descopere
armatorii/proprietarii reali ai navelor.
În multe cazuri, chiar registrele sunt
diferite faţă de ţara de pavilion. Unele registre de transport FOC sunt în
regim de franciză la companiile străine şi sunt, de asemenea, registre corporatiste.
Registrul Liberian, al doilea că mărime din lume, este administrat de către
Registrul Liberian Internaţional şi Corporatist (LISCR), o companie deţinută şi
operată în întregime din SUA.
“Campania
ITF, convingând armatorii navelor sub pavilioane FOC să semneze contracte care
să garanteze anumiţi termeni şi condiţii de lucru pentru echipaje şi urmărind
aceasta printr-o reţea de inspectori, este singurul lucru pe care putem merge
pentru a restabili echilibrul sistemului de evaziune fiscală FOC, şi să se
recunoască costul uman pe care al are”, a adăugat secretarul
general al ITF.
Cazul Chevron
La rândul
său, preşedintele ITF, Paddy Crumlin a comentat: „Să ne uităm la multinaţionala
de petrol şi gaze naturale Chevron. ITF a făcut un raport anul trecut,
subliniind valoarea veniturilor fiscale care ar putea fi pierdute în Australia,
prin intermediul unor sisteme complexe de schimbare a taxelor pe profit şi de
evaziune fiscală a companiei. Suma este şocantă! Dezvăluirile din documentele
din Panama, care au adus în atenţia publicului acest tip de activitate, care
dezavantajează în mod direct oamenii, se întâmplă peste tot în lume, în timp ce
guvernele stau retrase şi nu reuşesc să îşi asume responsabilitatea pentru
lacunele legislative care le permit sa continue.”
El a continuat: „În cazul în care Chevron
şi alte companii multinaţionale ar plăti taxele pe care ar trebui sa le achite
de fapt, austeritatea nu ar fi o problemă. Nu ne-am vedea nevoiţi să reducem
fondurile pentru educaţie, transport public, asistenţă medicală. Aceste tipuri
de incidente deliberate şi extreme, de evaziune fiscală, întâlnite în Panama,
sunt exemple ale modului în care puterea corporatistă evită obligaţiile sale
faţă de societate, comunităţi şi muncitori. Suntem încântaţi că aceste
incidente sunt acum luate în considerare mai larg în spaţiul public, astfel încât
să poată fi investigate în mod corespunzător şi sperăm să vedem masuri luate
împotriva celor care au ignorat responsabilităţile în numele profitului.”
Exemplul din portul Constanţa
Un exemplu despre ceea ce înseamnă pavilion de complezenţă,
este adus de Sindicatul Liber al Navigatorilor
si Inspectoratul ITF România, care se confruntă în aceste zile cu un caz ce întăreşte
cele arătate mai sus.
Nava
„Lady Didem”, sub pavilion de complezenţă Panama, se
află în portul Constanţa, pentru a descărca marfă din Egipt. Operatorul navei
este o firmă din Turcia şi, cel mai probabil, armatorul este tot turc.
Echipajul este multinaţional, cuprinzând marinari din Turcia, Georgia, India şi
Siria. Salariile nebrevetaţilor, situate între 300 şi 700 dolari pe lună, cu
mult sub standardul internaţional, sunte neplătite de trei până la şase luni.
“Condiţiile
de muncă şi de viaţă de la bordul navei nu satisfac cerinţele Convenţiei
internaţionale MLC 2006, aflată în vigoare şi ratificată de România. Navigatorii nu mai sunt dispuşi să
participe la nici o operaţiune comercială a navei şi nu vor să plece cu vasul
din port până când nu li se achită la zi salariile restante şi până când trei navigatori
nu vor fi repatriaţi - doi dintre ei având contractul terminat, iar al treilea
reclamând condiţiile precare de la navă. Reţinem,
deci, că: nava este sub pavilionul de complezenţă al unui paradis fiscal (Panama), la bord sunt salarii mult sub
standarde, iar conditiile de la bord nu satisfac MLC 2006” - a declarat Adrian Mihălcioiu, inspector ITF pentru România.
Dan NEDELCU


Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.