Sistemul de învăţămînt nu este pregătit de schimbări majore
Federaţia “Coaliţia pentru Educaţie” consideră că structura noului
plan-cadru pentru gimnaziu, aprobat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice, este un compromis care arată clar că sistemul nu este
pregătit să facă o schimbare majoră şi că lipsesc în continuare o viziune şi o
strategie pe termen lung.
Părinţii, elevii şi comunitatea sunt cei care trebuie să aleagă opţionalele
Federaţia Coaliţia pentru
Educaţie îşi exprimă dezamăgirea pentru faptul că, nici în anul 2016, nu se
găsesc soluţii viabile pentru inter şi transdisciplinaritate şi consideră că
încăpăţânarea sistemului de a nu avea resurse umane competente pentru astfel de
abordări, va crea efecte majore în nevoile de formare a unor generaţii cu
interes pentru cercetare, dezvoltare şi inovare. “Noi considerăm că
opţionalele, alegerile dintre cele 26 şi 34 de ore săptămânale, trebuie să fie
ale părinţilor şi elevilor, ale comunităţii, în funcţie de resursele umane de
calitate care au un angajament faţă de acea şcoală, faţă de comunitate. Spaţiul
şcolar al opţionalelor nu mai trebuie folosit pentru completarea normelor
didactice, ca o prelungire a orelor din trunchiul comun”, afirmă Daniela
Vişoianu, preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie.
“Regretăm absenţa unui mesaj clar, fără ambiguităţi, din partea ministerului, faţă de experţii care vor alcătui programele şcolare: care sunt aşteptările faţă de şcoală, faţă de profesorul de istorie, de exemplu? Am văzut deja din consultările aupra planului-cadru că nu este suficient să punem în dezbatere un document deja scris, chiar cu variante, sub presiunea majoră a timpului. Ce “contract”, ce obiective, vor avea profesorii care vor răspunde anunţului Ministerului Educaţiei în vederea constituirii grupurilor de lucru pentru elaborarea curriculum-ului pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învăţământul gimnazial?”, mai spune reprezentanta Coaliţiei.
Federaţia este de părere că
definirea cadrului, a viziunii, valorilor şi principiilor care să stea la baza
activităţilor de proiectare a programelor şcolare pentru gimnaziu, trebuie
transmise de la începutul procesului şi că un criteriu de selecţie trebuie să
fie alinierea la scopul comun – care trebuie să fie interesul elevului, al
copilului.
Totodată, Coaliţia pentru
Educaţie susţine un curriculum naţional construit coerent, corelat orizontal şi
vertical, axat pe următoarele principii:
• racordarea
experienţelor de învăţare proiectate la dezvoltarea profilului educaţional al
elevului centrat pe responsabilitate, cooperare, proactivitate, reflexivitate,
respect;
• utilizarea
pe scară largă a învăţării centrate pe proiect şi pe probleme/soluţii, pentru a
stimula creativitatea şi decizia asumată la nivelul elevilor;
• includerea
de procese de învăţare între egali, astfel încât elevii să înveţe unii de la
ceilalţi.
Orele de dezvoltare personală trebuie luate în serios
În acelaşi timp, Coaliţia pentru
Educaţie subliniază importanţa orei de consiliere şi dezoltare personală, câte
o oră pe săptămână, prinsă în trunchiul comun, din clasa a V-a până în clasa a
VIII-a. De asemena, consideră că profesioniştii care vor susţine aceste ore
trebuie să aibă alt cadru de referinţă, pentru intrarea în sistem, decât
actualul sistem de titularizare. Pentru realizarea acestor obiective, Coaliţia
pentru Educaţie susţine:
• introducerea
unui profil al acestor “profesori”, care vor avea mai degrabă titlul de
“consilier”;
• un
mecanism de recrutare şi selecţie bazat pe competenţe şi, inclusiv, apropierea
de comunitate;
• o analiză a eventualei relaţii dintre ei şi şcoala în care sunt, inclusiv
păstrarea sau nu a unui raport de subordonare faţă de centrele judeţene de
resurse educaţionale;
• posibilitatea
de norme parţiale, sau contracte de muncă cu timp parţial, dacă aceştia aleg să
fie parte dintr-o comunitate, chiar izolată;
• renunţarea
la aşa zisa normare de un consilier la 800 de elevi.
![]() |
Daniela Vişoianu |
Profesori competenţi, motivaţi, autonomi, respectaţi şi încurajaţi să
înveţe.
De aceea, dintre cele cinci
direcţii strategice de acţiune propuse de Coaliţia pentru Educaţie, cu orizont
de timp 2025, calitatea resurselor umane este prioritatea numărul unu,
punându-se accent pe pregătirea profesorilor. Ca urmare, în data de 21 aprilie,
Coaliţia pentru Educaţie organizează o audiere publică pe tema formării
iniţiale a cadrelor didactice, la care sunt invitaţi să participe toţi actorii
interesaţi. “Vom solicita, repetat, decizii care să încurajeze intrări de
profesori de calitate în sistem. România are nevoie de profesori competenţi,
motivaţi, autonomi, respectaţi şi încurajaţi să înveţe. Concluziile
dezbaterilor vor fi centralizate şi vor constitui fundamentul pentru
propunerile viitoare de modificare legislativă în domeniul educaţiei”, a mai
declarat Daniela Vişoianu, preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie.
***
Proiectul de formare şi dezvoltare a Coaliţiei pentru Educaţie este
finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Proiectul este susţinut de către Asociaţia C4C - Communication for Community,
Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică şi Institutul pentru
Dezvoltarea Evaluării în Educaţie (IDEE).
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.