Black Sea Ports & Shipping - în premieră la Constanța


Manifestarea este considerată cel mai mare eveniment internațional anual, din domeniul portuar

Black Sea Ports & Shipping 2016, evenimentul anual de cea mai mare amploare din domeniul portuar şi al transporturilor navale, din regiunea Mării Negre, aflat la cea de-a cincea ediţie, a avut loc, pentru prima dată, la Constanța, în Pavilionul Expozițional. Evenimentul organizat de Transport Events Malaiezia, care se desfășoară în fiecare an în altă țară, a fost găzduit în perioada 26-27 mai de compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA (APM SA), cu suportul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură (CCNA), în calitate de partener oficial.

Valeriu Ionescu
În deschiderea evenimentului, Valeriu Ionescu - directorul general al companiei APM SA - a prezentat pe scurt portul Constanţa (cu avantajele naturale oferite și rolul său de platformă de distribuţie pentru produsele agricole vrac), precum și parteneriatele pe care le are cu porturile Krems şi Rhenus (Austria), Batumi (Georgia), Vukovar (Croaţia), Augusta (Italia), Baja (Ungaria) şi Pancevo (Serbia). 

De asemenea, acesta a enumerat cele trei evenimente majore ale portului Constanţa, ce vor avea loc în acest an: preluarea preşedinţiei Asociaţiei Porturilor Maritime de la Marea Neagră şi Marea Azov de către APM SA, pentru o perioadă de doi ani; noua ediție a cursei maritime de veliere mari Black Sea Tall Ship Regata (11 septembrie) și aniversarea a 120 de ani de la inaugurarea lucrărilor de construcţie a portului modern Constanţa (16 octombrie).

Doar trei țări riverane, din șapte, sunt cu adevărat interesate de amenajarea Dunării
Mihai Daraban
La rândul său, preşedintele Camerei de Industrie şi Comerţ a României şi al CCINA Constanţa, Mihai Daraban, a precizat că portul Constanța este singurul din Marea Neagră care are un acces dublu naval, respectiv maritim și fluvial. El a adăugat că singura șansă de dezvoltare a portului constănțean rămâne aceea de a deveni un hub regional de tranzit al mărfurilor, întrucăt posibilitățile de extindere a hinterlandului, pentru activități industriale, au ajuns practic la limită. Dar fructificarea acestei posibilități depinde de modernizarea coridorului european de transport VII, reprezentat de Dunăre, care are de suferit din cauza lipsei de interes a unor guverne riverane în asigurarea lucrărilor necesare. În momentul de față pe Rin se derulează mari cantităţi de mărfuri, un singur port de pe acest fluviu având un trafic anual de mărfuri mai mare decât toate porturile dunărene la un loc, inclusiv portul Constanţa. 

”Este nevoie de finanţare pentru amenajarea cursului Dunării, astfel încât să fie navigabil 365 de zile pe an, cu o adâncime minimă garantată de 2,50 metri. În acest fel ne vom pune de acord şi cu deciziile luate la Paris în privinţa reducerii emisiilor poluante. Pentru a descuraja în mai mare măsură transportul rutier, trebuie să putem folosi apele interioare ale Europei, aşa cum în vestul continentului ele sunt utilizate la întreaga lor capacitate. Pe Dunăre, nimeni nu trebuie expropriat, aşa cum se întâmplă în cazul autostrăzilor de exemplu. Din păcate, însă, numai România, Serbia și Austria, sunt interesate cu adevărat de transportul fluvial. Bulgaria nu are flotă fluvială, Croația pune accentul pe portul său maritim Rijeka, de la Marea Adriatică, Ungaria a declarat Dunărea zonă ecologică (ceea ce stopează practic dezvoltările portuare), iar Slovacia se află în aceeași situație cu Bulgaria. Dar pentru reamenajarea cursului Dunării este necesar ca toți cei şapte miniştri ai Transporturilor din țările riverane (România, Bulgaria, Ungaria, Serbia, Croaţia, Slovacia şi Austria), să facă front comun şi să prezinte un proiect unic la Bruxelles”, a explicat președintele Camerei de Comerț a României. 

Industria navală ar trebui subvenționată, la fel ca agricultura
Pe de altă parte, referindu-se la industria navală, Mihai Daraban a declarat că şi aceasta ar fi necesar să poată primi subvenţii, la fel ca agricultura comunitară. „Armatorii europeni care comandă construcția de nave ar trebui să fie subvenţionaţi. În ultimii ani, Europa şi-a expatriat industria sa navală în Extremul Orient şi a păstrat în statele comunitare doar activităţile de proiectare și design, reducând astfel substanțial locurile de muncă. Industria navală europeană trebuie să redevină un sector strategic al economiei. Astăzi, şantiere navale de pe continent, de mare renume pe plan mondial, au fost închise”, a mai spus președintele CCINA.

Ediţia din acest an a Black Sea Ports & Shipping a reunit  peste 30 de lideri din domeniul transportului internaţional, 400 de specialişti cu putere de decizie din domeniul portuar şi al transportului maritim, care au prezentat, pe parcursul celor două două zile de conferință, provocările din transporturile şi logistica de profil la nivel global. 

În paralel cu desfășurarea conferinţei a fost organizată şi o expozitie cu 70 de standuri, în cadrul căreia 50 de expozanți și sponsori au fost disponibili pentru oportunități comerciale, având standuri de prezentare a produselor și serviciilor oferite, din domenii diferite de activitate, conexe transportului naval. La evenimentul anual ”Black Sea Ports & Shipping 2016 - Container Ports and Terminal Operations Exhibition and Conference in the Black Sea region” au fost prezenți reprezentanți ai autorităților, supervizori de mentenanță, oameni de decizie din cadrul companiilor ce domină piața regională, importatori, exportatori, armatori, linii de transport maritim, expeditori de marfă, reprezentanți ai companiilor de logistică și operațiuni portuare, companii de exploatare a terminalelor, firme specializate în echipamente portuare și alți furnizori de servicii.

Dan NEDELCU


Comentarii