Procesul
verbal de recepție pentru proiectul „Master Plan al Portului
Constanța” a fost semnat astăzi (vineri, 1 iulie), în urma
aprobării documentului la nivelul Comitetului Tehnico-Economic al
Ministerului Transporturilor, anunță compania națională
Administrația Porturilor Maritime SA Constanta (APMC)
APMC
a finalizat astfel proiectul „Master Plan al Portului Constanța”,
finanțat din fonduri structurale în cadrul Programului Operațional
Sectorial Transport 2007 – 2013, Axa Prioritară 2 2 –
„Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de
transport în scopul dezvoltării unui sistem național durabil de
transport”. Proiectul a avut o valoare de 4.050.000 lei (fără
TVA) și a fost elaborat de asocierea SC Ernst & Young SRL
București – Inros Lackner AG, Germania.
Master
Planul Portului Constanța constă în realizarea unei planificări
strategice pentru porturile Constanța, Midia și Mangalia, pe
termen mediu și lung, până în anul 2040, în condițiile
asigurării unei continuități a dezvoltării portuare, cu
exploatarea eficientă a resurselor și infrastructurii existente,
orientate spre necesitățile reale ale pieței, susțin
reprezentanții companiei naționale.
Asocierea
Ernst & Young SRL București – Inros Lackner AG Germania, pe
întreg
parcursul
elaborării a livrat următoarele documente beneficiarului: raport
preliminar, analiza diagnostic a situației existente, analiza
cererii de transport, planuri alternative de dezvoltare, strategia de
dezvoltare a Portului Constanța, studii/ rapoarte/ avize de mediu,
Master Plan al Portului Constanța – Raport final.
”Master
Planul Portului Constanța reprezintă strategia de dezvoltare a
Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” SA
Constanța până în anul 2040, dar nu este un document restrictiv.
Porturile operează într-un mediu comercial dinamic şi este
esenţial ca acestea să aibă flexibilitatea de a se adapta la
cerere, în contextul competiţiei și al pieței, de aceea acesta va
fi revizuit periodic. Rolul Master Planului este de a sprijini
administrația în procesul decizional”, se arată în anunțul
menționat.
Master
Planul Portului Constanța a fost coroborat cu Master Planul General
de Transport (MPGT), prin includerea proiectelor propuse în
livrabilul „Planuri alternative de dezvoltare”, cu mențiunea că
orizontul de timp propus de MPGT este până în anul 2030, astfel
încât doar proiectele pe termen scurt si mediu din acest master
plan au fost incluse în Master Planul General de Transport al
României, precizează reprezentanții APMC.
Constanţa
– un port prea îndepărtat
În
timp ce la București se semna recepția finală a proiectului de
master plan, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură
Constanţa a fost gazda evenimentului ”Constanţa
- un port prea îndepărtat”,
organizat de Constanţa Port Business Association şi Liga Navală
Română, pe tema respectivului document strategic. Prin aceasta
acţiune, stakeholder-ii portului Constanţa au fost invitaţi să
răspundă la întrebarea: “Portul
Constanta, poarta de est a Uniunii Europene, asset al hinterlandului
continentului, oportunitate pentru diminuarea congestiei şi a
costurilor directe şi indirecte ale aglomerarii de trafic din Europa
de Nord sau
o mostră muzeală a organizării infrastucturii portuare a anilor
’80, teren al ambiţiilor politice de nivel local, fară viziune şi
fără strategie, care să-l transforme în platforma intermodala
pentru care a fost proiectat?”
Invitat
la acest eveniment, Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ
şi Industrie a României a vorbit despre problemele portului
constănțean, afirmând că, din păcate, tot ce se întâmplă în
portul Constanţa, în ceea ce înseamnă comunitatea portuara și în
special cu infrastructura acestuia, se afla într-un plin proces de
involuţie.
În
continuare, Mihai Daraban a afirmat că, CCIR promovează la fiecare
eveniment public coridorul 7 paneuropean dar, constientizează
problemele care există la momentul acesta. Astfel, nu se poate vorbi
de o navigabilitate de 365 de zile pe an a Dunării şi există
diferite abordări ale partenerilor de pe Dunare (Ungaria, Bulgaria,
Slovacia), legate de administrarea acesteia. Toate acestea sunt
probleme care ar trebui să preocupe, pentru că viitorul portului
Constanţa este legat şi de infrastructura din hinterland care
trebuie să-l deservească. În același timp administratia portului
nu se implică, din păcate, în dezvoltarea infrastructurii, Mihai
Daraban adăugând că, în port, cheurile, adâncimile de acostare,
și căile de acces lasă mult de dorit.
La
rândul său, vicepreședintele Ligii Navale Române, Costel Mitu, a
desființat practic master planul elaborat de consultantul Ernst &
Young, considerând că el este ”inutil, rămas în urmă cu 20 de
ani, nerealist și aberant”, aducând o serie întreagă de
argumente în acest sens.
Reamintim
că acest master plan a provocat, pe parcursul realizării lui o
serie întreagă de controverse, susținute de nemulțumirile
principalilor operatori portuari şi de săptămani întregi de
demonstraţii vocale ale sindicatelor portuare.
În
anul 2002, a fost elaborat un alt master plan al portului Constanţa,
de către "Japan International Cooperation Agency"
(J.I.C.A.), ce acoperea o strategie de dezvoltare până în anul
2020, proiect finanţat de către guvernul Japoniei, care acum este
considerat mult mai profesionist realizat față de actualul proiect
ce se dorește o actualizare a acestei strategii.
Dan
NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.