Românii, pe locul 8 în Europa la consumul de bere



Nivelul consumului pe cap de locuitor în România a urcat la 80 litri în acest an, de la 74 litri în 2014. Recordul a fost atins în anul 2008, când s-a înregistrat un consum individual de 99 litri, la polul opus situându-se anii 2004 – cu 67 hl și 2005 – cu 71 hl. Ciprian Dragoș Sandu, secretarul general Asociației Berarii României, a precizat câ românii ocupă locul 8 în Europa la consumul de bere, pe primele locuri fiind cehii (144 litri/persoană), urmați de germani și austrieci. Cei mai mari producători de bere europeni sunt Germania și Marea Britanie.

”Burta de bere” este doar un mit! 
Însușirea berii de a adăuga savoare preparatelor culinare reiese și dintr-un studiu efectuat de compania de cercetare de piață Gfk România, la solicitarea Asociației Berarii României. Potrivit acestuia, 80% dintre adulții români beau bere în timpul mesei, iar 82% atunci când se relaxează la o terasă. Totodată, 52% cred că berea nu îngrașă, iar peste 30% considera că un consum moderat de bere are efecte pozitive pentru organism. 

Prin consum moderat se înțelege 350 ml/zi – în cazul femeilor și 600 ml/zi - în cazul bărbaților, cantități considerate de medici și nutriționiști ca fiind benefice pentru sănătate. Conform Centrului de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție, ingredientele naturale ale berii transformă această băutură într-o reală sursă de antioxidanți, vitamine de tip B, fibre și siliciu. În plus conținutul ei caloric este de doar 45 kcal/100 ml, dovedindu-se științific că așa zisa ”burtă de bere” este doar un mit. 

Berea se asociază la masă, la fel ca vinul 
Cele trei ingrediente naturale ale berii (cereale, hamei şi apă) dau naştere unor gusturi desăvârşite, în perfectă armonie cu gastronomia și pot acompania perfect rafinamentul culinar, susțin specialiștii din domeniu. Chef Viorel Copolovici (fost concurent Master Chef) spune că berea poate cu succes să completeze cele mai rafinate preparate culinare, asocierea ei cu mâncarea având același rol ca și vinul. 

Viorel Copolovici
Astfel, vânatul, carnea roșie, cea grasă și friptura intens condimentată, se asociază foarte bine cu berea neagră, care este mai puternică. De asemenea se recomandată ca aceasta să acompanieze deserturile cu ciocolată amăruie, cu peste 75% cacao. 

Berea blondă se asociază la aromele iuți și condimentate, cu salate, preparate marinate sau fructe de mare. Berea nefiltrată - cu brânzeturile Mozzarela, Camembert și Brie, iar berea amăruie - cu preparate din pește sărat și afumat.

Berea blondă, acidulată și rece, are rolul de a curăța bolta palatină, spune chef Viorel Copolovici. El ne-a recomandat un mic truc: ”Puneți în paharul de bere o coajă de ghimbir proaspăt și veți experimenta o savoare deosebită!”

În sezonul estival, consumul de bere crește pe litoral cu 35 – 50%
“Atributele berii, recunoscute de români în general, au completat foarte bine contextul economic al anului trecut, readucând piața berii pe un trend ascendent, după doi ani de scădere. Astfel, în 2015, volumul pieţei berii din România a atins 15,8 milioane hectolitri (hl), în creștere cu 6,5% față de cel înregistrat în anul precedent, dar sub volumul anului 2013, potrivit studiilor efectuate de Asociația Berarii României, The Nielsen Company și Institutul Național de Statistică. Contextul favorabil creat printr-o evoluție pozitivă a indicatorilor economici, și-a pus indiscutabil amprenta asupra vieții de zi cu zi a românilor, implicit asupra deciziilor lor de consum, mai mulți dintre aceștia alegând să savureze o bere în momentele plăcute petrecute cu cei dragi.”, a declarat Ciprian Dragoș Sandu. El a menționat că în perioada de sezon estival, consumul de bere crește pe litoral cu 35 – 50%.

Exportăm bere în țările balcanice și Italia
        Ciprian Dragoș Sandu

Producţia de bere rămâne unul dintre factorii importanţi în generarea creşterii economice la nivelul României, în special datorită caracterului său naţional: peste 97% din berea consumată în România este produsă local, iar peste 70% din materiile prime agricole folosite pentru producerea berii provin chiar din România, spune Ciprian Dragoș Sandu.

Anul trecut, importurile de bere au scăzut în România cu 0,1 milioane hl faţă de 2014, atingând 0,35 milioane hl, menţinându-se astfel la nivelul de sub 3% din piață, în condițiile în care media europeană de importuri depășește 12%. În ceea ce priveşte exporturile, acestea au înregistrat o uşoară creştere, de 0,2 milioane hl faţă de anul anterior, atingând 0,5 milioane hl. Producătorii din România exporta bere în țările balcanice, în principal, precum și în Italia, a adăugat secretarul general Asociației Berarii României. 

Numărul de angajaţi ai companiilor producătoare de bere membre ale asociaţiei a rămas anul trecut la un nivel aproximativ constant faţă de anul anterior, în 2015 el fiind de 3.700 persoane.

La patru luni de la reducerea tva, vânzările de bere la halbă au crescut cu 0,2%
Vânzările de bere la halbă au reprezentat anul trecut 3,7%, în creștere cu 0,2% față de anul 2014 (în august 2015 a fost redus TVA la 9% pentru acest tip de ambalaj), 53,4% din bere s-a vândut la PET (+0,3%), 24,8% la sticlă (-1%) și 18,1% la doză (+0,5% față de anul precedent).

Ca o consecinţă imediată, la nivelul întregii ţări sectorul berii generează, direct şi indirect, aproape 85.000 locuri de muncă în România, conform studiului “Contribuția berii la economiaț europeană”, Europe Economics, ediția 2016. Din acest total, 5.400 locuri de sunt în sectorul de producție, 27.965 în cel de retail, 27.081 în sectorul ospitalității, urmate de 24.543 locuri de muncă la furnizori, 10.189 – în agricultură, 5.985 – în media & marketing, 1.767 – în transport și depozitare, 1.443 – în industria de ambalaje și 5.159 – în servicii și altele (utilități, echipamente etc.). 

Evaziune fiscală zero în producția de bere
La nivel de producție a berii, evaziunea fiscală este zero, iar industria berii plătește peste 60% din totalul accizelor datorate de producătorii de băuturi alcoolice, în condițiile în care media europeană este de doar 30%. Această industrie a adus anul trecut venituri de 533 milioane euro la bugetul de stat și a generat o valoare adăugată de 862 mil. euro - din care 354 milioane în sectorul de retail, 230 milioane în cel al furnizorilor, 217 milioane în producția de bere și 60 milioane euro în sectorul ospitalității.

Eforturile investiţionale ale membrilor Asociaţiei Berarii României au fost aproape constante de-a lungul timpului, în 2015 acestea ridicându-se la 55,5 milioane euro. Până în prezent, investiţiile cumulate realizate de membrii Asociației Berarii României au atins un total de 1,35 miliarde euro.

Berarii României - 2,7 miliarde euro contribuții la bugetul statului
Ciprian Dragoș Sandu a declarat: ”În cei doisprezece ani de existență, Asociația Berarii României s-a impus atât la nivel local, cât şi internaţional, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă. De la intrarea membrilor Berarii Romaniei pe piață, aceștia au adus, până în prerzent, aproape 2,7 miliarde euro contribuții cumulate la bugetul statului”. 

Membrii asociației sunt producătorii de bere: Bergenbier, Heineken România, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica de bere. Împreună, cei șase producători furnizează peste 80% din cantitatea de bere consumată în România. De asemenea, din asociație mai fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei.

Cele șase companii membre ale asociației asigură aproximativ 3.700 de locuri de muncă, în douăsprezece fabrici de bere, dintre care două microberării, situate în Ploieşti, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Pantelimon, Timişoara, Buzău, Braşov și Galați, Cluj-Napoca și Timișoara. 

Începând cu anul 2008 Asociația Berarii României a devenit membră a organizației Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles, de asociațiile naționale ale berarilor din statele UE, alături de cei din Norvegia, Elveția și Turcia. Organizaţia reprezintă interesele a peste 6.500 de producători de bere în faţa diferitelor instituţii internaţionale. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a 2,3 milioane de oameni care au locuri de muncă datorită producţiei şi vânzării berii a conchis Ciprian Dragoș Sandu.

Dan NEDELCU

Comentarii