Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a organizat, marţi, în staţiunea Neptun, o întâlnire privind analiza acestui sezon estival, întâlnire la care au fost invitaţi reprezentanţi ai ANT, ai autorităţilor locale, ai agenţiilor de turism şi ai hotelurilor de pe litoral.
Evoluția foarte bună a acestui sezon estival a fost dictată de luna august
![]() |
Dragoș Răducan |
La finalul evenimentului, prim-vicepreşedintele executiv al FPTR, Dragoş Răducan, a declarat presei că evoluția foarte bună a acestui sezon a fost dictată de luna august. „Pentru prima dată luna mai a fost una de scădere, luna iunie a avut o creștere foarte mică, de 2-3%, creșteri mari ale fluxului de turiști manifestându-se în lunile iulie și august, respectiv de 16 – 17%. Per total, până la sfarșitul acestui sezon, care se va încheia pe 17 septembrie, creșterea medie va fi de aproximativ 11% la turiștii români și de 10% la cei străini. Este pentru prima dată după 20 de ani când reușim să depășim 1 milion de turiști pe litoralul românesc”, a declarat acesta.
Structura anului școlar a scurtat perioada de vârf de sezon la două săptămâni
Dragoş Răducan a adăugat că, din păcate, numărul de zile turistice (înnoptări) a scăzut în acest an cu aproximativ 0,3% - de la 2,9 zile anul trecut, la 2,6 zile în acest an. El a pus această scădere, precum și cele ale numărului de turiști din lunile mai și iunie, pe seama structurii anului școlar, care s-a terminat mai tîrziu și a început mai devreme în 2016. Acesta a explicat: „Turismul de litoral are un specific: este un turism de familie. Fiecare familie are 1 - 2 copii, dintre care unul sigur este la școală și toată familia așteaptă ultimul examen pentru a putea pleca în vacanță. Astfel, perioada de vârf de sezon s-a scurtat foarte mult, mutându-se în perioada 1 - 15 august, care coincide și cu ziua liberă de Sf. Maria. Asta face ca locurile de cazare disponibile să devină total insuficiente pe litoralul românesc, începând cu prima zi a lunii august.”
Fiecare turist a cheltuit, în medie, 100 - 120 lei/zi
De asemenea, și încasările operatorilor din turism au crescut, dar deocamdată nu poate fi estimată o cifră, din cauza diferenţelor mari între staţiuni.
„Încasările putem doar să le aproximăm, pentru că diferă foarte mult de la stațiune la stațiune și trebuie să mai fac niște calcule. Cheltuiala medie a unui turist a ajuns la 100 -120 lei/zi de persoană, fapt ce mă face să presupun că încasările au crescut undeva între 15% și 20%. Bani care vor fi investiți în special în calitatea serviciilor pentru satisfacerea cerințelor clienților și mai puțin în dezvoltarea de noi active”, a mai afirmat Dragoş Răducan.
Prețurile din Mamaia au fost duble față de sudul litoralului
Prim-vicepreşedintele executiv al FPTR, menționat că turiștii români sosiți pe litoral au comparat acum serviciile oferite cu cele din străinătate.
„În acest an ne-am confruntat cu o comparație făcută între serviciile de pe litoralul nostru și cele din Grecia sau Turcia. Turiștii nu țin cont de faptul că în Grecia, Turcia, Bulgaria, marea majoritate a hotelurilor sunt de 4 stele, în timp ce în România sunt de 3 stele. Bineînțeles că există diferențe de tarif, pentru că una este să plătești la 4 -5 stele în Turcia și alta la 3 stele în România. Totodată, există și o foarte mare discrepanță între hotelurile din nordul litoralului și cele din sud, adică între Mamaia și cele din salba Mangaliei, ceea ce a făcut ca prețurile din Mamaia să fie de două ori mai mari decât în stațiunile din sud, la aceleași condiții de cazare și masă”, a comentat Dragoş Răducan.
Turiștii au forțat hotelierii să ofere servicii la nivelul celor din Grecia și Turcia
Reprezentantul FPTR a mai arătat că, vara aceasta, turiştii care au ales ca destinaţie de vacanţă litoralul românesc au căutat în special ofertele all inclusive.
„Foarte căutate au fost hotelurile care au oferit servicii all inclusive. S-a încercat și acel ultra all inclusive, care să cuprindă și partea de agrement, divertisment, dar și gustările, băuturile, de pe tot parcursul zilei. Din păcate nu avem încă experiența acestui tip de serviciu. Am căpătat-o în acest an, în principal prin părerile și sfaturile primite de la turiști care, practic, ne-au forțat să oferim serviciile la nivelul celor din Grecia și Turcia”, a mai spus Dragoș Răducan.
Tarifele vor crește cu 10% anul viitor
Prim-vicepreşedintele executiv al FPTR a adăugat că după 8 ani de stagnare a tarifelor, anul viitor vor fi din nou măriri generale de prețuri, în primul rând din cauza creșterii cheltuielilor cu forța de muncă. Aceasta pentru că de la 1 iunie a fost majorat salariul minim pe economie cu 20%, iar prețurile alimentelor au crescut „discret, dar sigur, fără nici un fel de explicație”. „În aceste condiții, ne așteptăm la o creștere de maxim 10% a tarifelor, pentru că nu mai reușim să le ținem sub control, așa cum am făcut-o în ultimii 8 ani”, a mai precizat acesta
Nu putem deveni competitivi numai cu investiţii private
![]() |
Anca Nedea-Pavel |
Prezentă la eveniment, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism, Anca Pavel-Nedea, a subliniat că sezonul 2016 a adus creşteri cuprinse între 13 şi 15% pe turismul extern, și de 18% pe cel intern. Ea a explicat că această creştere se datorează atât factorilor externi şi faptului că România este o destinaţie sigură, „cu produse competitive”, cât şi investiţiilor private.
„În primul rând, trebuie vorbit despre investiţiile private. Într-o staţiune aşa cum este Mamaia, unde partea de infrastructură a venit să completeze investiţiile foarte bune din mediul privat, s-a creat ceea ce se cheamă o destinaţie care poate concura cu oricare alta, nu numai cu cele de pe pieţele emergente. Dar nu se poate să devenim competitivi numai cu investiţii private, fără să facem infrastructura, fără să venim şi cu parte de agrement şi de petrecere a timpului liber indiferent de condiţiile meteorologice, şi fără servicii suport care să susţină toate aceste lucruri. Încă o dată, parteneriatul public-privat pentru ce înseamnă destinaţii, şi mai ales litoral, este vital. Acolo unde se întâmplă acest lucru este un succes”, a explicat preşedintele ANT.
Dan NEDELCU
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.