Record pentru ultimii 8 ani pe litoral: peste un milion de turiști!


Peste 1 milion de turişti şi-au făcut vacanţele pe litoral, cu 11% mai mulţi decât anul trecut. Pentru anul viitor, hotelierii de pe litoral scad vânzările prin agențiile de turism și cresc tarifele, informează Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). Federaţia a organizat ieri, la Neptun, o întâlnire de analiză a acestui sezon estival și a schimbat modul de colaborare cu agenţiile de turism. Sezonul se încheie pe 17 septembrie.

Numărul turiștilor români care și-au petrecut vacanța în acest an pe litoralul românesc a depășit 950.000, în creștere cu 11% față de anul trecut, în timp ce acela al turiștilor străini a ajuns la 50.000, cu 10% mai mulți. Astfel, numărul total de turiști cazați în structurile clasificate de primire turistică de la malul mării a depășit 1 milion de persoane, cifră record în ultimii opt ani, potrivit unei analize de bilanț făcută de FPTR.

Potrivit reprezentanţilor patronatelor din turism, evoluţia favorabilă este rezultatul  relaxării fiscale, printre care reducerea TVA la alimentație și lărgirea conceptului de cazare, care acum include și masa. S-a adăugat vremea bună din vârf de sezon, precum și contextul politic internațional, România fiind considerată în actuala conjuctură o destinație sigură. Aceasta a făcut ca turiști cu venituri mult peste medie (implicit rudele lor), care au ales în alți ani stațiuni din Turcia, să-și petreacă vacanțele în țară. Pe de altă parte, chiar dacă cifrele nu sunt impresionante, important este că s-a înregistrat și o creștere a numărului de turiști străini sosiți pe litoralul românesc, la un procent format din două cifre: 10%, susțin reprezentanții FPTR.

Bile albe pentru ANAF și ANT din partea hotelierilor
„După un început mai timid în luna mai, cererea a explodat în perioada iulie - august, iar în septembrie s-au majorat semnificativ vânzările de sejururi, în special prin programele <Înscrieri Timpurii> si <Litoralul pentru toti>. Au ajutat foarte mult și controalele efectuate de ANAF, care și-au dovedit eficiența, dar a contat și faptul că prima etapă a lucrarilor pentru lărgirea plajelor s-a încheiat cu succes. În paralel a crescut calitatea serviciilor oferite și a numărul mare de oferte personalizate, în funcție de specificul zonei (cluburi, tineret, familiști, zone sălbatice etc.). De asemenea, o parte din succesul acestui sezon se datorează și eficienței măsurilor de îndrumare și control întreprinse încă de la deschiderea, dar și în timpul, sezonului, precum și colaborării bune a reprezentanților ANT cu autoritățile locale", menționează FPTR.

Stațiunile din sudul litoralului sub „boicotul” CNADR, CFR și autorității locale 
Punctele slabe ale acestui sezon, în opinia membrilor FPTR, sunt întârzierea introducerii impozitului specific și „boicotul CNADR", care a afectat stațiunile din sudul litoralului prin tergiversarea timp de 7 ani a lucrărilor de la podul vechi din Agigea. Acestora li s-a adăugat „boicotul CFR”, victime fiind tot stațiunile din sud, prin neintroducerea de garnituri suficiente pe această rută. Iar peste toate s-a resimțit puternic nepăsarea autorităților locale din Mangalia față de aspectul respectivelor stațiuni. 

Pentru turismul de sejur prețurile vacanțelor au crescut nesemnificativ în ultimii ani. Însă pentru turismul de weekend și alte sărbători legale tarifele au fost majorate, avându-se în vedere cererea foarte mare. Dar în medie, pe total sezon, prețurile nu au fost sensibil mai mari comparativ cu anul trecut. În lunile iulie și august, o parte dintre marii tur-operatori nu au mai avut la vânzare spații de cazare în foarte multe structuri de primire turistică, au mai precizat reprezentanții FPTR. 

Se va pune accent pe creșterea vânzărilor de sejururi
Patronatele din turism estimează că anul viitor, având în vedere realizările și profitul obținut în 2016, o parte dintre investitori, în special cei din nordul zonei Mamaia și sudul litoralului, vor fi interesați în a continua investițiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să le ridice gradul de confort spre minimum 3 stele. 

Conjuctura internațională se arată a fi în continuare favorabilă dezvoltării turismului intern și a incoming-ului, ceea ce va duce la continuarea creșterii semnificative a vânzarilor de sejururi, inclusiv a ponderii voucherelor de vacanță, dar se vor majora și vânzările prin oferte de tip <Înscrieri Timpurii>, în cazul în care vor fi corect stabilite tarifele aferente și perioadele în care se vor acorda reduceri, consideră FPTR. 

Hotelierii de pe litoral scad vânzările prin agențiile de turism
„După experiența ultimelor sezoane, estimăm că și anul viitor va scădea ponderea vânzărilor de vacanțe la mare prin agențiile de turism, ajungând, pentru prima dată în ultimii 25 de ani, ca ele să acopere mai puțin de jumătate din totalul vânzărilor”, susțin  hotelierii. 

Operatorii spațiilor de cazare spun în acest fel va exista o dispută între marii tur-operatori cu o bonitate recunoscută în contractarea spațiilor de cazare de 3, 4 și 5 stele, și cei care vând demipensiune, pensiune completă și all inclusive. Este vorba despre acele agenții de turism care vor putea oferi garanții (având inclusiv linii de credit deschise), astfel încât contravaloarea sejururilor contractate să se regăsească integral în contul prestatorilor de servicii (hotelierilor), încă de la începerea sejurului.

De la anul, cresc tarifele pe litoral 
Totodată, aceștia au adăugat că 2017 va fi primul, de după 2008, în care va avea loc o creștere semnificativă a tarifelor. Hotelierii estimează că în perioada 1 iunie - 26 august 2017 vor fi foarte puține spații de cazare disponibile, iar acestea numai în anumite hoteluri din sudul litoralului; „deci va fi o mare presiune pe cerere în vârf de sezon”. Creșterea tarifelor este motivată și prin faptul că s-au majorat cheltuielile de funcționare: a crescut salariul minim pe economie, cu o medie de 20%, iar prețurile alimentelor s-a majorat treptat, dar semnificativ.  

În concluzie, membrii FPTR mizează pe un sezon estival 2017 mai bun decât în acest an, atât din punct de vedere investițional și al numărului de turiști, cât și din cel al încasărilor.
---
Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc a organizat în data de 13 septembrie 2016, la Centrul de Conferinţe al complexului Doina, din Neptun, o întâlnire de analiză a acestui sezon estival. De asemenea, întrunirea şi-a propus să faciliteze contactele şi negocierile dintre prestatori şi agenţiile de turism, în vederea încheierii contractelor de prestări servicii turistice, pentru anul 2017, în zona de litoral. Totodată, ținând cont de evoluţia pieţei şi a evenimentelor din ultima perioadă, FPTR consideră că această întâlnire a fost foarte importantă și pentru a pune bazele unui nou mod de colaborare între agenţiile de turism şi hotelieri.

La eveniment au participat reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Turism, ai autorităților locale, agențiilor de turism și hotelurilor de pe litoral. Au fost prezenți hotelieri din stațiunile: Navodari, Mamaia, Eforie Nord, Eforie Sud, Costineşti, Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn, Mangalia, 2 Mai, Vama Veche, precum şi agenţii de turism din ţară.

Dan NEDELCU

Comentarii