De ce nu sunt nocive calculatorul și telefonul mobil pentru copii. Ce spun psihologii.


Dacă acum 20 sau 30 de ani copiii puneau accent pe jocurile fizice și implicit pe o interacţiune reală, în momentul de faţă interacţiunea socială se află la cote mult mai mici, situație ce cauzează pentru tot mai muți dintre ei frustrări, stări depresive şi anxietate.

În opinia psihologului Nicoleta Burlacu, nu evoluţia tehnologică este cauza închiderii tinerilor în ei, ci timpul mult mai puţin pe care îl petrec părinţii cu copiii lor. “Pentru a nu se simţi vinovaţi de situaţie, mulţi părinţi au tendinţa să dea vina pe tehnologie pentru introvertirea copiilor lor și pentru lipsa lor de interacţiune. În realitate, lucrurile stau exact pe dos. Folosirea în exces a tehnologiei este doar un refugiu al tânărului din ziua de azi, el sperând că prin această metodă îşi poate satisface nevoile emoţionale şi de comunicare. Dependenţa de tehnologie este doar un efect şi nu un factor declanșator, dar din cauza premizei greşite de la care se pleacă, sunt mulţi părinţi care recurg câteodată la gesturi extreme, rupându-i total pe copii de tehnologie”, arată psihologul.

Nicoleta Burlacu
Specialistul crede că ruperea totală şi abruptă de un obicei sau chiar de o dependenţă, îi poate accentua tânărului stările depresive şi anxioase, nicidecum să i le diminueze. Nicoleta Burlacu, specialzată în psihologia copilului, explică: ”Tehnologia face parte din viaţa noastră, fie că suntem tineri sau adulţi. Nu putem nega sau ignora această evoluţie tehnică, ci trebuie să o îmbrăţisăm şi să o canalizăm în scopuri constructive. În cercetările mele, am observat – nu de puţine ori – copii care pur şi simplu se uitau în gol la ecran, fără să facă nimic. Nu putem spune despre acel copil că era dependent de tehnologie, pentru că nici măcar nu o folosea. În schimb, era refugiul lui..., așa se simțea confortabil. În acel moment deja el a depăsit starea de frustrare, s-a resemnat și a avansat către o stare de depresie.” 

Cum putem crea un echilibru între tehnologie și viața reală
Acum 20-30 de ani, pentru a nu-i ține toată ziua în casă pe copii, părinții recurgeau la o metodă simplă: le construiau acestora propria agendă în viața reală. Mulți dintre noi am fost înscriși în echipe sportive etc. “În copilăria noastră aveam o ocupație, pentru că am fost încurajați de părinți să avem o pasiune utilă în timpul liber. În zilele noastre, copiilor le lipsesc hobby-urile, nu mai au o agendă, iar în absența acesteia ei își petrec aproape tot timpul liber în fața unui calculator sau telefon mobil. Tehnologia moderată, interacțiunea, relaționarea, comunicarea și conectarea permanentă cu copilul, sunt ingredientele de succes pentru echilibrul lui. Un echilibru care este stabilit și condus de părinte, el fiind singurul responsabil pentru acest lucru”, consideră psihologul. 

În acelaşi timp, specialistul le recomandă părinţilor să stabilească reguli clare în relaţia cu copiii lor, în ceea ce privește momentele şi durata de  utilizare a tehnologiei, încă de la vârste foarte fragede, deoarece comportamentele sunt mai uşor de modelat atunci.

Pe de altă parte, specialistul în psihologia copilului crede că implementarea tehnologiei în școli trebuie încurajată, deoarece mijloacele clasice de învățare și-au dovedit ineficacitatea, tehnologia având o putere foarte mare de a le canaliza atenția tinerilor către educație. 

P.C.

Comentarii