Vânzări în creștere pentru turismul intern, dar sub așteptări pe litoral, pentru agențiile de turism
➤Cererea pentru vacanțe în stațiuni balneare, în creștere de la un an la altul, a adus vânzări mai mari cu 20% în sezonul 2017, și chiar peste în zonele mai dezvoltate, fiind urmate de cele pentru stațiunile montane și Delta Dunării ➤ Pentru litoral, agențiile de turism au înregistrat vânzări sub așteptări ➤ Și valoarea sejururilor vândute pe vouchere de vacanță a fost sub așteptări, până la finalul lunii iulie fiind de numai 10,3 milioane de euro.
Stațiunile balneare, cel mai dinamic sector
Investițiile realizate în structurile de cazare și în centrele de relaxare și tratament au schimbat percepția că zona balneo este destinată doar persoanelor cu diferite afecțiuni și au inclus produsul în oferta mai multor agenții de turism, susțin reprezentanții Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Din datele asociației, familiile cu copii, care au preferat pentru vacanța lor hoteluri cu aqua park, bazine termale și centre SPA, au fost principalii clienți în acest an. Stațiunile cele mai cerute au fost Băile Felix, Băile Herculane, Sovata, Covasna, Vatra Dornei, Călimănești-Căciulata și Băile Olănești, la un sejur mediu de 7,5 nopți.
A scăzut numărul turiștilor veniți pe litoral prin agențiile de turism
Vremea capricioasă, ofertele pentru destinații externe, vânzarea directă realizată de unii hotelieri, tarifele mai mari cu 10%, în medie, față de anul trecut, au dus la scăderea numărului de turiști în stațiunile de pe litoral în sezonul estival 2017, vânzările înregistrate prin agențiile de turism fiind, în general, la nivelul de anul trecut. Mamaia a fost în continuare în topul preferințelor românilor, urmată de Eforie, Venus, Jupiter și Neptun, alese în special de familiile cu copii. Sejurul mediu pe litoral a fost de 5,5 zile.
Adrian Voican, prim-vicepreședinte ANAT, a declarat: “Pe litoral a fost un sezon cu multe provocări, care a început fulminant, cu vânzări foarte mari pe pachetele de încrieri timpurii, vânzări care s-au mai atenuat spre mijlocul verii, din cauza vremii capricioase, și a faptului că destinații externe precum Antalya au atras mai mulți români anul acesta.”
Piața voucherelor de vacanță a rămas la 2,7% din potențial în sezonul estival
![]() |
| Adrian Voican |
Valoarea sejururilor cumpărate cu vouchere de vacanță a fost de numai 10,3 milioane de euro până la finalul lunii iulie, acestea fiind acordate numai în sistemul privat.
“Ne-am așteptat ca și angajații din sistemul public, 1,2 milioane de persoane, să primească vouchere de vacanță în acest an și piața să crească de la 10 milioane de euro, în 2016, la 380 de milioane de euro, după calculele noastre. Între timp, în cazul bugetarilor valoarea lor a fost stabilită la numai 1.450 de lei/persoană, iar rectificarea bugetară, în urma căreia și instituțiile publice să poată acorda vouchere de vacanță, s-a făcut la finalul verii”, a adăugat Adrian Voican.
Rezultatele sezonului 2017 au fost analizate de agențiile membre ANAT și de hotelierii de pe litoral, dar și din stațiuni balneare, în cadrul întâlnirilor anuale, organizate în luna septembrie, pentru găsirea unor soluții de creștere a vânzărilor.
---
ANAT este asociația patronală agențiilor de turism din România, cărora le reprezintă interesele profesionale la nivel național, european și internațional. Asociația are ca membri activi 500 de agenții de turism, care cumulează peste 85% din vânzările pachetelor de turism și călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual și au împreună peste 4.600 de angajați. Industria turismului din România are peste 120.000 de angajați și contribuie la economia națională cu aproape 2% din PIB.
D.N.




Comentarii
Trimiteți un comentariu
Orice comentariu este binevenit, atât timp cât acesta se referă la idei și conținut, fără a fi folosite atacuri la persoană și limbaj licențios.