FPTR: Managerii din turism de pe litoral nu sunt pregătiţi pentru situații neprevăzute


►Oferta posibilităţilor suplimentare de distracție este foarte scăzută ► O mare problemă: specializarea stațiunilor pe nișe de turiști ► Lentoarea Guvernului și managementul primăriilor au dus la pierderi în turism ► Investițiile mediului privat continuă pe litoralul românesc ► Tarifele vor crește cu maxim 5%

Vremea rea (furtuni, ploi, temperaturi scăzute), atât în prima lună de sezon, iunie, dar mai ales în iulie (lună de vârf de sezon, care trebuia să asigure o mare parte din bugetul prognozat), i-a ținut pe mulţi români departe de litoral, potrivit unei analize a sezonului estival 2017, făcută de specialiștii Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). 

„Faptul că mulți hotelieri nu folosesc contracte ferme tip charter sau allotment cu turoperatorii specializați din piața de profil, a permis anularea rezervărilor în număr foarte mare pentru această perioadă. Managerii din turism nu sunt pregătiţi să contracareze efectele negative care se răsfrâng asupra afacerii lor în situații neprevăzute (vremea rea din acest an, criza economică din anii anteriori sau schimbările bruşte în comportamentul de consum, ca urmare a unor situaţii de pe plan internaţional: atacuri teroriste, calamităţi naturale s.a.). De multe ori, aceştia au reacţii care acţionează în dezavantajul lor şi al destinaţiei, prin scăderi masive de preţuri în perioade când nu este normal (sezon) sau, din contră, creşteri nejustificate când constată ca vremea este bună”, se arată în documentul făcut public de FPTR.

Oferta posibilităţilor suplimentare de distracție este încă foarte scăzută
Analiza federației patronale precizează că în situațiile în care litoralul se confruntă cu vremea rea, ca în sezonul estival 2017, o importanță foarte mare pentru un grad de ocupare bun o reprezintă atractivitatea destinației turistice. Atât timp cât turistul potențial știe că nu are posibilități suplimentare de petrecere a timpului în destinația aleasă, atunci când vremea nu permite accesarea serviciilor de plajă, aceştia preferă să-și anuleze sejurul. Dacă destinația turistică ar oferi posibilităţi de distracție (centre de distracții in-door, mall-uri, spectacole dedicate copiilor, cabaret, cazino, spectacole sau restaurante cu specific care oferă programe dedicate ș.a.m.d.), decizia turiştilor de a veni la mare nu ar mai depinde într-o măsură atât de mare de starea vremii. Aceste facilități se găsesc, din păcate într-o mică măsură, doar în Mamaia și Constanța și foarte puţin în restul stațiunilor.

O mare problemă a litoralului: specializarea stațiunilor pe nișe de turiști
Pentru ca un produs să fie competitiv, pe plan naţional şi mai ales internaţional, el trebuie să fie identificat pe piaţă şi să se prezinte ca unul coerent, care se adresează unor nişe de consumatori potenţiali, prezentând atribute precise. Din păcate, o mare problemă a litoralului românesc este că, de ani de zile, staţiunile nu şi-au păstrat sau dezvoltat aceste atribute într-un mod definitoriu pentru destinaţie (ex. Mamaia Nord - turism de distracţie, Eforie şi staţiunile din sud - turism pentru familii și de sănătate, Costineşti – turism de tineret, Vama Veche şi 2 Mai - ecoturism etc.), consideră specialiștii FPTR.

În plus, nu se știe care este volumul turismului nedeclarat şi astfel necuantificat, câte mii de apartamente sunt neclasificate şi care operează în regim de închiriere (Mamaia), câtă capacitate de cazare oferă localnicii (Eforie Nord și Sud, Vama-Veche, 2 Mai etc.), mai ales că numărul lor crește puternic de la an la an.

Lentoarea Guvernului și managementul primăriilor au dus la pierderi în turism
Angajaţii din sistemul public, au aşteptat să-şi facă vacanţa de vară achitând serviciile cu vouchere de vacanţă, oferite de stat angajaţilor săi, întârziind rezervarea sejururilor, în speranța obținerii mult promiselor tichete de vacanţă. Deşi Guvernul a promis sprijinul în favoarea accelerării acestui demers, în final tichetele nu au mai ajuns la angajaţii din sectorul public în timp util.

Analiza FPTR subliniază faptul că în lipsa unui management judicios al destinaţiilor turistice, acordarea de către primării de autorizaţii marilor retaileri pentru construcţia de hipermarketuri sau autorizaţii pentru mici magazine alimentare acolo unde nu este necesar, a dus la transformarea staţiunilor turistice în oraşe şi a turiştilor în locuitori, iar operatorilor din turism le-au provocat pierderi mari în vânzările din activitatea de alimentaţie publică.

Investițiile mediului privat vor continua pe litoralul românesc
„Cu toate ca Ministerul Turismului nu s-a implicat în promovarea litoralului românesc, mediul de afaceri a investit în structuri de cazare a creat oferte şi servicii tot mai diversificate, care să cuprindă o arie cât mai largă de turişti. Deşi mediul de afaceri din turism depune eforturi, în fiecare an pentru creşterea numărul turiştilor din staţiunile de la malul mării, se confruntă de mai bine de 20 de ani cu numeroase probleme: lipsa forţei de muncă din turism, administrarea şi atribuirea ineficientă a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public deficitar, spații verzi neamenajate, acces dificil în destinaţie, drumuri neasfaltate și deteriorate, trotuare distruse, lipsa parcărilor. Toate aceste probleme, dar şi lipsa managementului eficient al staţiunilor, duc pe termen lung, la scăderea atractivităţii destinaţiei și a interesului turiştilor pentru litoralul românesc”, arată analiștii federației patronale.

Cu toate acestea, se precizează în finalul documentului citat, chiar dacă cheltuielile au crescut semnificativ în 2017, o parte dintre investitori vor reinvesti profitul obţinut în 2017, în special cei din nordul zonei Mamaia - Năvodari şi în sudul litoralului, unde vor fi interesaţi de noi investiţii. Vor continua investiţiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să fie ridicat gradul de confort spre minim 3 stele. Conjunctura internaţională va fi în continuare favorabilă dezvoltării turismului intern şi a incomming-ului.

Tarifele vor crește cu maxim 5%
În privinţa tarifelor, Dragoş Răducan, prim - vicepreşedinte executiv FPTR, a declarat în repetate rînduri, că acestea vor rămâne aproximativ la fel sau vor creşte cu maxim 5% în sezonul estival 2018. „Va exista o dispută între marii turoperatori care au o bonitate recunoscută, în vederea contractării spaţiilor de cazare, în special a celor de 3, 4 şi 5 stele, care oferă tipuri de cazare cu demipensiune, pensiune completă şi all inclusive”, a mai adăugat acesta.

Dan NEDELCU

Comentarii